Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'experimenteren met honda blok' (ID 45321).
De reply is geschreven door 5MB5 (UserID 15010) op 24-9-2007 20:58.

"Om het maximale uit een 2 tact te halen moet je eerst begrijpen waarom bepaalde dingen zo gedaan zijn door de ontwerper"

dat begrijp ik en heb me ook genoeg in 2 takt, 4 takt en wankel motoren verdiept in de afgelopen 17 jaar.

"Een scooter met een smalle powerband is nog handelbaar. Er zijn motoren geweest die door tuners werden aangepast waarna ze minder topvermogen hadden. De motoren hadden een te smalle powerband en waren nauwelijks handelbaar. Veel vermogen is leuk, maar wat heb je eraan als je 80% van je tijd buiten je powerband zit en het vermogen er dan ineens keihard in komt. Power is nothing without control."

dat staat compleet los van of je nou een carter inlaat, cilinder membraan inlaat, zuigergestuurde inlaat of roterende inlaat hebt. het gaat dan om heel andere factoren zoals timingen, uitlaatconstructie enz enz, niet welk type inlaat je hebt.

"Je moet gewoon van te voren bepalen wat je wilt, vermogen, powerband, handelbaarheid, slijtage, betrouwbaarheid, budget enz. Dan ga je kijken of en hoeje een motor aan kunt passen"

dat is precies de reden waarom ik de mogelijkheden van andere cilinders en een carter inlaat wil bekijken. noem het de design intent/ fit for purpose principe

"Je kan met inlaat via je membraan en gaten in de zuiger aan de kant van de inlaat de zuiger beter koelen en smeren aan de bovenkant, hezelfde geld voor je smallend. Dit verbeterd de betrouwbaarheid. En zo zijn er nog wel meer dingen mogelijk, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden..."

koelen/smeren kan op allerlei manieren en staat ook weer los van welk inlaatprincipe gebruikt word, begrijp ook niet waarom je dit aanhaalt.

waar het mij om ging in m'n reactie was je denkrichting van "ze hebben het zo ontworpen dus het is goed"...als je dat koppelt aan wat je zelf zegt over "Je moet gewoon van te voren bepalen wat je wilt, vermogen, powerband, handelbaarheid, slijtage, betrouwbaarheid, budget enz. Dan ga je kijken of en hoeje een motor aan kunt passen" dan moet je begrijpen wat ik bedoel...honda heeft destijds geen hoog vermogen voor ogen gehad, de design intent was een brommer met constructie technisch begrensde snelheid en vermogen, en een hang naar betrouwbaarheid en eenvoudigheid qua productie. voor hun doel was de carter inlaat zoals ze hem gemaakt hebben dus fit for purpose. voor mij echter niet aangezien mijn doelstelling anders is en er sinds eind jaren 70 een flinke vooruitgang is geweest in 2 takt techniek, waaronder de carter inlaat zoals erg succesvol word toegepast en de cilinder membraan inlaat bijna compleet heeft weggevaagd.


@ Derbi Joris: dat was idd rond 1996, stond toen dagelijks de 916's uit de krat te halen en op te bouwen als "bijbaantje". het begon met de 851, met het eerste succesvolle 4 kleps blok dat ducati gebruikte in de superbike, datzelfde blok werd wat aangepast en kwam in de 888 en de div tussenmaten die er daarna kwamen met de big bore cilinders, daarna de 916



Dit bericht is gewijzigd door nils024 op 24-9-2007 om 21:03 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved