Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'experimenteren met honda blok' (ID 45321).
De reply is geschreven door Derbi Joris (UserID 14410) op 24-9-2007 20:17.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: blair
[...]


Jouw redenatie is ook appart. Omdat moderne 2 tacten zoals scooters het hebben is het beter. Om het maximale uit een 2 tact te halen moet je eerst begrijpen waarom bepaalde dingen zo gedaan zijn door de ontwerper. Daarna kan je besluiten of een verrandering een verbetering is. Of dat nu gaat om een cilinder, uitlaat, carter or whatever...

Een scooter met een smalle powerband is nog handelbaar. Er zijn motoren geweest die door tuners werden aangepast waarna ze minder topvermogen hadden. De motoren hadden een te smalle powerband en waren nauwelijks handelbaar. Veel vermogen is leuk, maar wat heb je eraan als je 80% van je tijd buiten je powerband zit en het vermogen er dan ineens keihard in komt. Power is nothing without control. Je moet gewoon van te voren bepalen wat je wilt, vermogen, powerband, handelbaarheid, slijtage, betrouwbaarheid, budget enz. Dan ga je kijken of en hoeje een motor aan kunt passen.

Je kan met inlaat via je membraan en gaten in de zuiger aan de kant van de inlaat de zuiger beter koelen en smeren aan de bovenkant, hezelfde geld voor je smallend. Dit verbeterd de betrouwbaarheid. En zo zijn er nog wel meer dingen mogelijk, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden...

Even een voorbeeldje hoe belangrijk handelbaarheid is: de ducati 996 met zijn V-motor had gewoon minder vermogen dan alle andere superbike's toen der tijd. Maar doordat de V-motor van ducati zo een mooie karakteristiek had, was ie geweldig te doseren en maakte ie de concurentie af. Deze motor kwam geheel tot het recht wanneer ie in een bocht lag en ie geweldig te doseren was, zodat je sneller uit de bocht kan komen. Was geloof ik jaar 1996 superbikes toen ie kwam.



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved