Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'experimenteren met honda blok' (ID 45321).
De reply is geschreven door blair (UserID 3047) op 24-9-2007 20:04.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: nils024
[...]
bedenk wel dat het ontwerp van de mt/mb blokken stoksteen oud is, en de membraaninlaat op het carter pas "later" is gekomen. een vooruitgang is zo'n inlaat zeker, kijk maar naar alle moderne 2 takten, ik ken geen scooter van tegenwoordig waar nog een membraaninlaat op de cilinder zit.
je redenatie is dan ook een beetje apart, 't is net als zeggen "een trommelrem is super omdat ze op een mt uit 1980 ook een schijf hadden kunnen zetten maar dat hebben ze niet gedaan"
Jouw redenatie is ook appart. Omdat moderne 2 tacten zoals scooters het hebben is het beter. Om het maximale uit een 2 tact te halen moet je eerst begrijpen waarom bepaalde dingen zo gedaan zijn door de ontwerper. Daarna kan je besluiten of een verrandering een verbetering is. Of dat nu gaat om een cilinder, uitlaat, carter or whatever...
Een scooter met een smalle powerband is nog handelbaar. Er zijn motoren geweest die door tuners werden aangepast waarna ze minder topvermogen hadden. De motoren hadden een te smalle powerband en waren nauwelijks handelbaar. Veel vermogen is leuk, maar wat heb je eraan als je 80% van je tijd buiten je powerband zit en het vermogen er dan ineens keihard in komt. Power is nothing without control. Je moet gewoon van te voren bepalen wat je wilt, vermogen, powerband, handelbaarheid, slijtage, betrouwbaarheid, budget enz. Dan ga je kijken of en hoeje een motor aan kunt passen.
Je kan met inlaat via je membraan en gaten in de zuiger aan de kant van de inlaat de zuiger beter koelen en smeren aan de bovenkant, hezelfde geld voor je smallend. Dit verbeterd de betrouwbaarheid. En zo zijn er nog wel meer dingen mogelijk, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden...
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved