Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'Wat Te Doen?' (ID 44213).
De reply is geschreven door MTX-speed (UserID 6030) op 19-7-2007 14:13.

Ik zit alweer jaren op dit forum en ik snap nog steeds niet waarom hier mensen zijn die zeggen dat je teveel kan smeren.

Heb allerlei brommers gereden. 't opgevoerde spul smeerde ik altijd 1 op 25 en een originele cilinder met een ander uitlaatje zo'n 1 op 40.

Ga je zwaar opgevoerd rijden dan moet je veel smeren.

Veel mensen hier beweren dat wanneer je hem rijker gaat smeren, dat hij gaat stotteren. Daarvoor moet je hem dus AFSTELLEN! Kleinere sproeier dus. Wanneer je een zuiger + zuigerveren het minimaal 13000km in een Malossi-cilinder uit wil laten houden, lukt dat echt niet met 1 op 40 of 1 op 45, laat staan dat italiaans spul.

Je smeert je brommer pas ECHT teveel wanneer hij goed loopt, maar de bougie vetslaat bij het starten en je dit echt niet verholpen krijgt of wanneer je uitlaat keer op keer helemaal vol olie staat.


Crossers en andere motoren zijn niet te vergelijken met brommers. Kijk bijvoorbeeld naar buitenboordmotoren: een beetje buitenboordmotor moet je tussen de 1 op 50/100 smeren. Dit komt echter omdat deze motoren vele malen beter gekoeld zijn. Daarbij gaan buiteboordmotoren verhoudingsgewijs minder lang mee dan een gemiddelde brommer.
Crossmotoren rijden continu op top, en daarbij houdt de zuiger het hooguit 2 wedstrijden vol. Hier gaat alles om vermogen, de olie haalt de verbrandingstemperatuur omlaag waardoor het vermogen heel lichtelijk vermindert. Voordat ze ingereden hebben is de boel allang versleten.
Nee, deze motoren zijn niet te vergelijken met brommers.


Oja en inrijden betekent eigenlijk: een warmloper vermijden.
Omdat de onderdelen in de motor nieuw zijn hebben ze een ruw oppervlak. Wanneer deze over elkaar schuren komt er warmte vrij. Wanneer de boel op elkaar ingelopen is zijn de oppervlakken op elkaar ingesleten en worden ze dus gladder. Dit wil zeggen dat er dus minder wrijving optreedt en er dus minder warmteontwikkeling plaatsvindt.
Door bij het inrijden extra olie te gebruiken wordt deze wrijving verminderd en vermijd je dus een warmloper.
In theorie zou je dus kunnen concluderen dat wanneer je hem maar genoeg smeert, je niet in zou hoeven te rijden. En dat klopt (gedeeltelijk).

Dit bericht is gewijzigd door MTX-speed op 19-7-2007 om 14:17 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved