Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Poortmap 70malossi TSX' (ID 7398).
De reply is geschreven door Joost (UserID 6) op 25-2-2003 22:02.

Quote:

tja, het beste werkt nog steeds stukje voor stukje testen, dat berekenen is niks meer dan afgaan op ervaringen van anderen die bij hun ervaringen formules opgesteld hebben. Jij weet niet met wat voor setup zij bezig waren, en dus ook niet in hoevere die berekeningen kloppen.



Deels mee eens, durations zijn dan wel een gevolg van ervaringen maar er zit wel wat aan theorie achter. Daarnaast geven ze toch een goede indicatie waar je ongeveer moet zitten. Ik ben ook begonnen met het "tunen" van cilinders door gewoon de veil in me oude 70 imi te zetten. Gevolg was van wtf, dit is leuk, gratis vermogen .

Tot dat je dus te ver gaat en de boel onderin begint te bokken. Dan ga je es kijken hoe dat nouw eigenlijk allemaal zit met die poorten en het blijkt gewoon dat zaken als blow-down en uitlaat duration toch behoorlijk universeel zijn. En dat je op die manier cilinders kunt vergelijken/beoordelen.

De volgende stap is natuurlijk "time-area's", daar ga je dus echt berekenen hoe groot de poort theoretisch moet zijn om een bepaald vermogen/druk te behalen. Ook dit is theoretisch niet helemaal correct omdat je eigenlijk "flow-area" wil weten, niet "time-area". Maar toch het geeft weer een beter indicatie dan enkel alleen durations.

ps. Ik trouwens aanraden om de "time-area's" te berekenen dmv Autocad, dat gaat 100 keer sneller/nauwkeuriger dan met de hand. Op de poortmap zet ik een circel van 20mm in doorsnee, vervolgens scan ik die in en zet hem in Acad als raster image. Door de circel kun je hem nu in de x en y richting exact op de goede schaal krijgen. Daarna bereken je de projectie maat van de poort die je wilt berekenen, en verschaalt poortmap evenredig (alleen over de x as dus). Nu hoef je alleen nog een polyline te tekenen om de poort omtrek en een gemiddelde zuigerstand lijn. Vervolgens reken je zo het gemiddeld oppervlak doormiddel van de area functie in Autocad.

Oke, het werkt nog steeds met het gemiddelde opervlak wat niet 100% correct is. Maar toch is het al een stuk nauwkeuriger dan de oude "hokjes-tel" methode.

Met dat van de set-up afhankelijk zijn heb je helemaal gelijk. Cilinder is maar een klein deel van het totaal plaatje.



Dit bericht is ge-edit door Joost op 25-2-2003 22:16


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved