Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'dellortho carburateurs' (ID 43978).
De reply is geschreven door User 927 (UserID 927) op 6-7-2007 11:40.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: b e r t
[...]
dat ik die site niet snap komt omdat ik geen italiaans kan. dat heeft niks met de werking van de carburateurs te maken.
Er zit ook een knop met Engels
Goed, korte uitleg:
Een carburateur doet niets anders dan benzine en lucht mengen zodat je brommer de juiste hoeveelheid lucht & benzine bij de juiste toerentallen krijgt. Dat gebeurt op een aantal verschillende manieren.
Je hebt de hoofdsproeier, die bepaalt hoeveel brandstof er in de carburateur komt bij verschillende standen van de gasnaald.
Sommige carburateurs hebben ook stationair sproeiers, midden sproeiers pilot-jets en power-jets, maar die laten we maar even in het midden.
Dan heb je bij de meeste carbs een luchtstelschroef. Hoewel de naam doet vermoeden dat die de hoeveelheid lucht die door de venturi gaat aanpast, is dat niet zo. Deze schroef bepaalt hoeveel lucht er in de carb zelf terecht komt. Deze schroef is nodig om de gasreactie af te stellen.
Stationairschroef spreekt voor zich.
Dan heb je nog verschillende vlotterkamer vormen, verschillende venturi vormen en verschillende gasschuif vormen.
Vlotterkamer hoef je je niet druk om te maken, venturi ga ik niet proberen uit te leggen, maar de gasschuif kun je wel op letten.
Een carb met een vlakke gasschuif heeft doorgaans een betere gasreactie dan eentje met een ronde schuif. Zelfde geld voor vlindercarbs, die een plaatje in het midden hebben ipv een gasschuif. Meestal ook een betere gasreactie.
zo, dat was een beknopte uitleg over wat een carb inhoud.
Ben je nou wat wijzer geworden over welke carb je moet kiezen voor je brom?
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved