Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'twin cilinder brommer' (ID 43556).
De reply is geschreven door Joel_koningslust (UserID 10881) op 14-6-2007 22:05.

ik ben even in onze boekenkast gaan zoeken en ik vond het boekje: wegrace en motorcross uit 1967.

ik citeer een stukje uit het Honda hoofdstuk:

in enkele maanden tijd stampte de ontwikkelingsafdeling een viertakt twinnetje uit de grond met maar liefst twee bovenliggende nokkenasjes en vier (!) klepjes per cilinder. bij het twinnetje heeft men bij honda alle regeltjes van het opvoeren van brommertjes gebruikt. want zowel het gewicht van de kleppen ( bij hoge toerentallen bestaat namelijk het gevaar dat de kleppen gaan zweven, d.w.z. dat de klepveren de kleppen niet meer tijdig kunnen sluiten), als de cilindervulling spelen bij het viertaktprincipe een belangrijke rol. wij hebben het afgelopen jaar van Honda's racemanager getracht te weten te komen, van welk formaat de acht klepjes zijn. op zijn gelaat viel echter slechts een minzame, maar ondoorgronde glimlach . de enige aanwijzing, die wij na veel gissingen ontvingen, was dat de klepschotels vele malen kleiner zijn dan een dubbeltje! Nog verbazingwekkender is echter het exorbitant hoge toerental van 20.000 toeren/minuut, dat dit twinnetje in combinatie met een 10 versnellingsbak en een topsnelheid verlenen van circa 160 km/uur. Het motortje is overvierkant, hetgeen wil zeggen, dat de boring groter is dan de slag, respectievelijk 33x29 mm.



hehe dat was me nog een stukje

veel plezier met lezen


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved