Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'soort materiaal van motorblok onderdelen?' (ID 7551).
De reply is geschreven door YAMAHAFREAK (UserID 1224) op 16-2-03?02:56.

zuiger
dat zijn gesmeden of gegoten zuiger van alluminium toch?
-klopt als een bus

drijfstang
?
-staal dus.

krukas
ik zelf denk gehard (gesmeed) staal. maar kan ook nodulair gietijzer zijn
-bij een bromfiets staal. ze zijn bovendien geperst
bij een auto (of grote motorfiets met deelbare drijfstang(en)) is de krukas wel gesmeed of gegoten. als ie gegoten is, is ie van nodulair(bolletjes) gietijzer.

de koppeling
ik zelf denk gewoon constructie staal
-het tandwiel wel, de korf is vaak van aluminium
(bromfiets) bij een auto is het allemaal staal

de tandwielen van de versnellingbak
jah pff. ik denk ook constructie staal, maar kan ook gehad staal zijn omdat het best veel krachten moet opnemen?
-gehard staal waarschijnlijk

de assen en de wielen
de assen denk ik van gehardstaal en de wielen (velgen) van alluminium?
-assen: (gehard) staal
wielen: honda mbx(en comstar)-wielen zijn gemaakt van roestvrijstalen 'spaken' en een aluminium velg.
sommige gietwielen zijn van magnesium, elektron of andere superlichte legeringen, de meeste van aluminium. de naven zijn bijna altijd van aluminium.
gespaakte wielen: naaf van aluminium, spaken van staal of roestvrijstaal, velg van aluminium of staal.
wielen voor auto's zijn meestal geperst staal. sommigen zijn van gegoten lichtmetaal en heel soms zijn ze van gegoten magnesium (denk hierbij aan ferrari, porsche, lamborghini en dergelijke)


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved