Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'krukas 2 cilinder ABT' (ID 43328).
De reply is geschreven door Harold (UserID 10609) op 4-6-2007 0:22.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]
nee ik bedoel echt een extra drijfstang, dat ze beide op hetzelfde bigend zitten.
Het volume van een 2t carter is vrij weinig, als je ziet hoeveel de krukas zelf inneemt.. moet ook wel anders kan het nooit rendabel pompend werken. want het mooiste zou zijn als je cartervolume 0 was, dan werkt de ruimte onder de zuiger pompend en spoel je je complete carter leeg.
Bedenk me nu opeens dat tegelijk in BDP dan wel kan dan moet je niet 2x zoveel cartervolume hebben want het gedeelte onder de zuiger werkt dan als volume en daar gaat het eigenlijk om.
Suzuki en kawasaki hebben 3 in lijn 2takten gemaakt en die hebben allemaal gescheiden carters, zonder gescheiden carter kun je het echt niet maken tenzij de motor geblazen is maar dan is je efficientie direct weg.
Gescheiden carters betekenen helaas extra krukwangen wat het blok meteen weer groter maakt.
4takt roelt
daar stop je gewoon een extra drijfstang aan je bigend en je bent klaar.
oké....
ik snap het niet meer
als je 2 drijfstangen op 1 bigend hebt, kun je het carter niet scheiden. dan heb je dus 2 cilinders op 1 carter en de cilinders zuigen niet tegelijk aan. wat dus volgensmij wel moet. maar daar begin ik dus nu aan te twijvelen.
Bij een viertakt kan het zowiezo op 1 drijfstang dat staat vast.
Als je zo'n krukas maakt dat je 1 wang hebt dan bovenin een drijfstang en dan een 2e wang en onderin een drijfstang en dan weer een wang. Dan heb je 1 krukas met 2 drijfstangen onder een hoek van 180 graden voor een boxer en 90 graden voor een v-blok en die dan in 1 carter.
Dan zuigen de zuigers te gelijk aan en tegelijk hebben ze een ontbranding.
Als dat niet tegelijk is,is er 1 zuiger(gaat naar beneden) die het carter leegperst(druk op het carter dus) terwijl de andere zuiger zuigt op dat zelfde moment omhoog gaat en dus het carter vacuum zuigt zodaat het membraan open gaat. Dus dan wordr er tegelijk barandstof aangezogen van buiten terwijl de andere zuiger probeert druk op te bouwen om het mengsel de cilinder in te pompen. En dat gaat niet werken. Dus moeten ze of tegelijk op en neer in 1 carter of gescheiden carters.
(dit is bij de boxer van toepassing bij een v blok komt alles 90 graden achter elkaar als de drijfstang op 1 punt vast zit dus als de ene zuiger boven is is de ander halverwege wat ook niet gaat werken)
maargoed, ik dwaal een beetje te ver af
Het gaat hier om een gescheiden carter, wat veel eenvoudiger is dan een enkel carter met 2 cilinders.
@senda 01,
Heb je er al over nagedacht hoe je het middenstuk dat tussen de 2 carters komt precies zo gaat maken dat de lager passingen recht in 1 lijn komen?
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved