Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'krukas 2 cilinder ABT' (ID 43328).
De reply is geschreven door Senda01 (UserID 14205) op 3-6-2007 18:52.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: John Huijben
waarom maak je nie zoiets ?
lijkt mij de makkelijkste manier.
denk dat het mischien nog wel mogelijk is om dit te maken zonder de krukassen uit elkaar te persen, tenminste als je n draaibank met n goede klauwplaat heeft die niet slingert of onnauwkeurig is.
gewoon zorgen dat je drijfstang niet steeds tegen de drieklauw aan loopt te tetsen, en dat er geen spanen in je lager komen.
gewoon op de krukaswangen inspannen, meetklokje op het deel waar je lager zit zetten, en als er teveel afwijking inzit met een onafhankelijke 4klauw doen.
gewoon heel de astap zegmaar waar je lagers opzitten afdraaien tot een bepaalde diameter, bv. rond 20 ofzo.
en dan beide astappen inkorten tot de goede lengte, zodat de krukassen op de goede afstanden van elkaar komen te zitten.
vervolgens de krukas in een freesbank inspanne, zorgen dat de astap recht zit tov de freesassen zegmaar, en dan bij beide krukassen een hoek uit de astap frezen zodat de boel in elkaar valt.
vervolgens daar een bus overheen die dan weer de goede diameter heeft voor je lagers en keeringen.
de diepte van de hoek die je uitfreest moet je zo maken dat je een goede passing hebt.
zo kan je de krukassen zelf nog splitsen en in elkaar zetten, om het blok uit elkaar te kunnen halen.
lijkt me opzich wel mogelijk.
moet je wel zeer nauwkeurig kunnen werken, als je ergens een tiende afwijking hebt draai je zo n krukas in de soep.
ligt er ook aan waar je die afwijking hebt natuurlijk, maar je zult wat ervaring nodig hebben om dit te maken.
hier ff n foto om de boel n beetje duidelijk te maken.
denk dat t zo steviger is dan met n spiebaan, en compacter te maken.
afbeelding
en dat t zo in elkaar valt
afbeelding
edit:
over het draaien van een krukas trouwens.
heb het niet bij veel verschillende krukassen gedaan, maar weet wel dat het bij honda krukassen iig kan, en denk dat het bij bijna alle assen wel moet lukken.
iets als de bigend pin zul je niet afgedraaid krijgen, maar de krukaswangen enzo zelf wel.
dit is een krukas die ik aangepast heb, is ook veel aan gedraaid, en dat was wel te doen.
kon niet meer dan 0,5mm voorzetten of ik kreeg al blauwe spanen, maar het was wel te doen.
afbeelding
Dit bericht is gewijzigd door John Huijben op 3-6-2007 om 18:38 uur.
Ja dit heeft mijn vader vanmiddag ook zitten bedenken, maar dan moet een schroef erdoor om alles vast te zetten.
Het is cker een oplossing maar het moet idd verdomd precies allemaal anders gaat het fout.
We zijn van plan om een pia krukas te gaan gebruiken (dus ook pia carters waar het uiteindelijk op komt).
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved