Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Hulp nodig met een onderzoek' (ID 7508).
De reply is geschreven door Hier_ben_ik (UserID 29) op 12-2-03?19:15.
TOEVALLIG jaja heb ik mijn spreekbeurt ook weer is brommer-related gedaan.. een paar keer al
hier de spreekbeurt die er het meest mee te maken heeft gekwoot:
Quote:
Alwin
Ik doe mijn spreekbeurt over het bromfietscertificaat.
We hebben in Nederland een probleem, wel te verstaan het grote aantal ongelukken waarbij bromfietsers betrokken zijn. Dit is een zeer ernstig probleem aangezien een groot deel van de 16 tot 18jarigen op een bromfiets rijdt. De oorzaak van het hoge aantal ongevallen is het volgende: Als je 16 bent mag je op een brommer gaan rijden als je een bromfietscertificaat hebt. Dit is op het moment te behalen door 45 van de 50 vragen goed te beantwoorden bij een theoretische test. Ondanks deze test kennen veel brommerrijders de verkeersregels niet, letten niet goed op of rijden roekeloos. Daarom gebeuren er heel veel ongelukken met brommers. In 2001 vielen er zelfs 111 doden onder de brommerrijders. Ik vind dat het brommerrijden op het moment veel te gevaarlijk is voor de bestuurders van een bromfiets en voor de andere weggebruikers. Daarom is mijn stelling dan ook: ?Er moet een zwaarder theorie-examen en er moet een praktijkexamen komen voordat mensen bromfiets mogen rijden.?
Vroeger mocht je als je 16 was gewoon brommer gaan rijden zonder dat je ergens op getest werd, nu is het al verbeterd naar een theorietest, die ze al steeds moeilijker aan het maken zijn dmv 3 keuze opties in plaats van 2. Dat vind ik op zich al goed maar het moet nog zwaarder worden want iedereen die een bromfietstheorieboekje uit zijn hoofd leert slaagt voor de test, om daarna alle theorie weer te vergeten. Praktijk wordt op het moment helemaal niet getest dus ziet niemand of de kandidaten inderdaad toe zijn aan deelname in het verkeer.
Hier volgt een aantal argumenten voor mijn stelling:
- Er gebeuren te veel ongelukken met brommers
Uit cijfers in dat plan blijkt dat een relatief groot aantal jongeren van zestien en zeventien jaar (twaalf procent) in 2001 betrokken was bij verkeersongevallen in Deventer. Bij 75% van de ongevallen waarbij deze leeftijdscategorie betrokken was gaat het om bromfiets- en scooterongevallen.
- Een groot deel van de brommerrijders rijdt roekeloos
Honderd km op brommer
15 okt 2002
AMSTERDAM - De politie heeft bij het Gooise Laren een 16-jarige bromfietser uit Loosdrecht van de snelweg A1 geplukt. Ondanks dat hij een 15-jarige vriend achterop had, haalde de knaap met zijn opgevoerde tweewieler met gemak een snelheid van zo'n honderd kilometer per uur.
Agenten zagen de brommer rijden en dwongen het duo tot stoppen. Ze werden overgebracht naar het bureau in Huizen, waar de bestuurder beweerde dat hij was verdwaald en daarom maar de snelweg had genomen. Hij kreeg een proces-verbaal en was zijn bromfiets kwijt.
- De meeste brommers rijden te hard
Bij een onderzoek onder iets minder dan 3000 brommerrijders maandagavond is gebleken dat 68% van de brommers opgevoerd is.
- Na een goed brommerexamen ben je alvast voorbereid op je auto- of motorrijbewijs
Je leert al situaties inschatten, je leert beter uitkijken en je weet al vast wat van de verkeersregels- en borden.
- De ergste kneuzen worden zo gefilterd en slagen pas als ze klaar zijn om brommer te rijden. Als de instructeurs namelijk zien dat je niet goed oplet bij het praktijkexamen zullen ze je niet laten slagen, net zoals dat gaat bij een auto of motorrijbewijs examen.
- Je leert al situaties inschatten die je op de weg ook tegen kunt komen bij het praktijkexamen. Zo kunnen er bijvoorbeeld speciale stukken asvalt neergelegd worden (op een lesterrein) waar de omstandigheden van instelbaar zijn door een instructeur. Zo kan er bijvoorbeeld geleerd worden wat je moet doen bij nat weer, hoe de brommer reageert bij bijvoorbeeld sneeuw of ijs op de weg etc etc.
Er zijn ook argumenten tegen:
- Het kost veel geld om goede toetsing waar te maken
Dat klopt, maar ik vind dat veiligheid voor kosten moet komen en als de mensen het brommerrijbewijs te duur vinden krijg je vanzelf minder brommerrijders.
- Niet eerlijk t.o.v. mensen die wel een makkelijk bromfietsexamen hebben gehad.
Eens moet je beginnen met de strengere examens in te voeren he, in het verleden is er ook al een keer een omslag gemaakt van geen examen / examen, dat is ook goed gegaan, ergens moet je een grens trekken he.
- Meer illegale brommerrijders.
Hierop zou je strenger moeten controleren en degene die geen certificaat hebben moet je strenger aanpakken.
Niet alleen ik vind dat er een betere toetsing moet komen voor brommerrijders, vele andere mensen vinden het ook, ik zal een stukje citeren wat ik vond in de krant:
Praktijkexamen voor bromfiets
Beginnende bromfietsers moeten vanaf juli 2003 een praktijkexamen afleggen. Pas als zij daarvoor slagen, mogen zij de brommer besturen. Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat heeft dit aangekondigd in een debat met de Tweede Kamer. De meeste fracties willen een praktijk examen voor de bromfiets uit bezorgdheid over het groot aantal brom- en snorfietsongelukken bij jongeren tussen de 16 en 18 jaar.
�
Dit bericht is gewijzigd door Hier_ben_ik op 23-5-2010 om 17:47 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved