Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'Schakelen' (ID 43121).
De reply is geschreven door Vehikel (UserID 13239) op 23-5-2007 21:07.

Voordat je gaat leren schakelen, moet je eerst het koppelingsprincipe kennen.

De bedoeling van de koppeling is, is dat je de brommer tot stilstand kan brengen door de motor los van de wielen te koppelen.
Bij het optrekken is de bedoeling, dat je met beleid de motor aan de wielen laat grijpen, want anders donder je achterover. Dit gaat mbv. van 2 platen, die - als je koppeling ingeknepen hebt - elkaar niet raken. 1 plaat is verbonden met de wielen [simpel gezegt], de andere plaat is direct verbonden met de motor, dìe plaat draait dus rond.
Die 2 platen moet je voorzichtig naar elkaar toe brengen dmv. van de koppeling, zodat de plaat die de wielen aandrijft, op een gegeven moment dezelfde snelheid bereikt als de andere plaat, dit wordt "koppeling op laten komen" genoemd. Omdat het motorblok veel vermogen heeft, moet je voorzichtig de platen elkaar aan laten grijpen.

Zo heb ik leren schakelen, de 1e keer reed ik in 1 keer gelijk weg, omdat ik verdiept had in waarom het zo werkte.



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved