Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'die nieuwe Honda GP viertakt' (ID 915).
De reply is geschreven door MBX OWNER (UserID 48) op 27-6-2001?09:50.

Ik weet niet of jullie het allemaal een beetje volgen van die GP500 enzo, maar dit wordt dus als het ware de opvolger (niet helemaal) van de NSR500 V4 waar Doohan in de goede oude tijd mee gereden heeft.

Wat gaat er namelijk gebeuren, in de 500CC tweetakt klasse is het vanaf volgend jaar toegestaan om met 990!!!CC viertakten mee te gaan doen. De viertakten zullen hier dus wat betrefd vermogen en powerband een aanzienlijk voordeel hebben ten opzichte van de tweetakters.

Hierbij is het zo echter dat de tweetakten een 32 liter tank en viertakten slechts een 24 (jaar erop 22 liter) liter mogen hebben. Als de viertakten dus veel verbruiken zullen ze dus pitstops moeten gaan maken, wat dus weer tijd kost.

Verder zijn de regels zo dat je bij de viertakters met 2 of 3 cilinders ik geloof 135 kg moet wegen minimaal. De 4 en 5 cilinders 145 kg en de 6 en meer cilinders 155 kg minaal gewicht moeten hebben.

Hieruit blijkt dus dat Honda die V5 alleen maar heeft gemaakt voor het gewichts voordeel ten opzichte van een 6 cilinder en het vermogens voordeel ten opzichte van een 4 cilinder (slim dus). Zoals je trouwens ook kunt zien mag je dus ook met V12 motoren racen super vet dus (overigens zal dat niet gebeuren denk ik). Sauber (ja die van de formule 1) is ook al druk in de weer geweest om een 3 cilinder motorblok te ontwikkelen. Oh ja raad eens hoe de nieuwe 500 CC klasse gaat heten (kan natuurlijk geen 500 CC meer heten als er 990 CC viertakters rond rijden)? GP1. Lijkt niet op formule 1 toch?

Verder schijnt het zo te zijn dat het blok van Honda zo ontiechelijk veel vermogen heeft (>220 pk) dat geen enkele band het ook maar kan uit houden. Daarom gaan de geruchten de ronde dat Honda de cilinder inhoud heeft terug geschroefd naar 800 CC. Ook al om het benzineverbruik iets terug te kunnen dringen.
Verder is er nog zoveel over deze verschrikkelijk MOOIE motor te vertellen, maar ik vind het wel weer genoeg voor nu eerlijk gezegd.

Geloof me trouwens maar dat er een super mooi opwindend geluid uit dit ding gaat komen ooit een 750 CC RC45 Superbike horen rijden (deze motoren zijn op straat motoren gebaseerd, die V5 heeft gewoon helemaal nix met een straatmotor gemeen, net als de 500 CC V4 van Doohan)? Dat is al stoer, laat staan dit!!!
Dit gaat echt vet worden.
Oh ja, Honda is toch beter als Yamahaha



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved