Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Poortmap 70malossi TSX' (ID 7398).
De reply is geschreven door Joost (UserID 6) op 5-2-03?14:46.

Oke, hier gaan we dan .

Dit is een reply op de informatie die [URL[t]]http://www.brommerforum.nl/showtopic.asp?id=7377&fid=3&page=2[/t]hier[/URL] hebt gepost.

Quote:
Originally posted by: Martijn

stel, bij 90 graden opent de uitlaat, dan zou ie moeten sluiten bij 90+180 = 270 na BDP...daar zaten een paar graden verschil in...



Ehh, Jha dit klopt wel maar wat heb je hieraan? De enigste manier om wat van de poorten te kunnen zeggen is om ze uit te druken in duration. Dit is de periode dat de poort open staat. Duration kan je berekenen met :

2 * (180 - BDP)

In het geval dat je de uitlaat poort 90 graden na het bovenste doode punt open gaat betekend dat dus dat je een uitlaat duration hebt van 180 graden (2*(180-90).

Quote:

ik nog een keer de timingen opgemeten enzo....kwam als ik het aantal graden dat de uitlaat begon te openen minus het aantal graden dat de spoelers begonnen te openen ook op 26 uit....dit is volgens mij niet de blowdown..maar wel precies evenveel..is dat toeval??



Blow-down is de periode dat de uitlaat gassen de cilinder kunnen verlaten zonder dat er nieuwe gassen in de cilinder stromen. De afstand tussen de uitlaat en de spoelers is dus WEL de blow-down.

Quote:

Uitlaat:
open: 93 graden na BDP
volledig open: 165 graden na BDP
Volledig gesloten: 267 graden na BDP

Spoelers:
Open: 116 graden na BDP
Volledig open: 180 graden na BDP
Volledig gesloten 244 graden na BDP



Ehh je uitlaat is niet geheel open op het onderste dode punt (180 graden)? Dit zouw ik als eerste aanpassen. Je uitlaat poort moet op het ODP volledig open staan!

Zoals ik al zei, het is handiger om poort timingen in duration aan te geven. Dit word dus in jouwn geval:

Uitlaat : 2*(180-093) = 174 graden
Spoelers : 2*(180-116) = 128 graden


Quote:

de blowdown is dan:
uitlaattiming - inlaattiming : =
267 - 93 = 174 min 244-116=128 = 174 - 128 = 46
kom ik uit op een blowdown van 23 :n :n :a
maar iig...de uitlaat moet dan volges mij 188 graden open staan,
dus hij moet 14 graden verlengd worden...



Ehh hier volg ik je niet helemaal meer. Zoals ik zo net al zei. De blow-down is de periode dat de uitlaat zijn gassen kwijt kan zonder dat er nieuw mengesel mee word gezogen. Uit de boven genoemde timingen haal ik ook een blow-down van 23 graden. Het is makkelijker om gewoon de timing van de uitlaat (93) af te treken van de timing van de spoeler (116).

116 - 93 = 23 graden blow-down

Je doet eigenlijk wel het zelfde alleen dan op een enorm ingewikkelde manier.

Maar, idd als je meeting klopt is je blow-down wel erg laag. Een blow-down van rond de 30 graden is toch wel wenselijk. Hoog toerige motoren mogen iets lager zitten ( ivm beter uitlaat werking). Dit zou beteken dat je de uitlaat 7 graden zou moeten ophogen. Met als gevolg dat je uitlaat op de volgende duration komt:

Uitlaat nieuw : 2 * (180-(93-7))= 188 graden.


Als we nu even naar de timingen in bell's boek kijken we de volgende indicatie.

Uitlaat oud : 174 graden duration =>6.500 toeren
Spoelers : 128 graden duration =>8.000 toeren
Uitlaat nieuw: 188 graden duration =>9.500 toeren


Als je maten goed zijn gemeten dan ligt de uitlaat poort waarschijnlijk een stuk te laag. Maar timingen zijn maar een heel klein deel van het gehele plaatje. Je moet ook rekening houden met de poort vorm, de carter druk en andere factoren.

Als je wil beginnen met tunen raad ik je echt aan om eerst op een imitatie cilinder te oefenen. Het zou zonde zijn als je die malossie dood te veilt. Ik twijfel namenlijk een beetje aan de nauwkeurigheid waarmee je de poorten hebt gemeten. Hou er rekening meer dat 1mm afwijking als snel 5 graden afwijking kan veroorzaken.

Voor het berekenen van de timingen kun je evt het spread-sheet gebruiken dat ik [URL[t]]http://brommerforum.reinderink.nl/foto/upload-script/Durations-mbx80ge3.xls[/t]hier[/URL] heb gepost. Er ziten nog een paar foutjes (oa blowdown) in, maar over het algemeen functoneerd hij goed. Alle groene getallen kun je gewoon veranderen, de rode worden berekend. Dit weekend zal ik de goed versie ff uploaden.

igg suc6


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved