Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'Opmaat uitlaat.' (ID 38662).
De reply is geschreven door LucF (UserID 3480) op 20-4-2007 23:01.

Meestal maken tuners zich bij een aanvraag niet bekend als tuner,
iets wat ik ook kan begrijpen.
Deze week kreeg ik een reactie op een kop- en uitlaatberekening,
die ik vorig jaar voor een zeer ervaren tuner had gemaakt. Op
dat moment dacht ik dat de aanvrager een wedstrijdracer was en
wist ik niet dat hij een tuner was, dat kwam deze week pas naar voren.
Hij was zelf een zeer succesvol uitlaatspecialist in een echt GP
raceteam voor het wk crossen en maakte vollop uitlaten in die tijd.
Ook werkte hij samen met een zeer bekende tuner die ook
nu nog professioneel verbrandingkamers maakt voor wedstrijd
motoren. Nu schrijf ik natuurlijk al genoeg over mijn
uitgangspunten van mijn berekening, maar als zo iemand
geïntresseerd is zegt dat waarschijnlijk veel meer. Lees zijn
reactie.

Hoi Luc,
Allereerst mijn hartelijke dank voor de zeer snelle reactie (en
natuurlijk voor de nieuwe berekening en het lang gezochte
antwoord op mijn vraag m.b.t. compressie-Dmax.uitlaat).
Het probleem met het kopje was dat ik er eentje wilde bijmaken
en toen pas zag dat de uitlaatpoorthoogte niet klopte (beter
laat dan nooit zullen we maar zeggen).

Het "oude" kopje en de uitlaat lopen super (luisteren alleen wel
een beetje nauw naar de rest van de afstelling zoals curve en
carburateursetting maar dat schijnt bij het tunen te horen...).
Het is me tot op heden nog niet gelukt om je uitlaat over de
hele linie beter te krijgen (ik weet niet of dit iets is om trots op te
zijn maar ik meld het toch maar even), gelukkig is het met wat kleine
aanpassingen gelukt om hem/haar iets meer aangepast te krijgen
aan mijn wensen (1 klein extra conusje in de eindconus en een
tailpipe zoals o.a. Honda deze toepast op de laatste RS125-jes).

O ja, ik schrijf dit even snel maar ik ben weken bezig geweest
om tot het resultaat te komen.
M.a.w.dat gedoe op diverse fora over wel of geen pijp uit de computer,
mij heb je overtuigd van het feit dat je toch een aardig eindje in
de buurt kan komen van een zeer goede basis-setup.
Nogmaals mijn hartelijke dank voor de snelle en uitgebreide
reactie,

Vervolgens schrijft hij het volgende over een 50cc uitlaat:

"Ik heb dus voornamelijk ervaring heb met 125cc uitlaten,
vandaar mijn interesse in je programma (uit pure wanhoop ben ik
zelf maar begonnen met schrijven van een programmatje en testen.
Maar dan blijkt dat je voor een 50cc niet zomaar een goede
basispijp kunt pakken net als voor een 125cc crosser".

Groeten,
Luc

Dit bericht is gewijzigd door LucF op 21-4-2007 om 19:36 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved