Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'trike, v-snaar?' (ID 7320).
De reply is geschreven door karl-esko (UserID 1312) op 1-2-03?13:31.

je hep als eerst wel een v-snaar spanner nodig anders gaat de v-snaar wel slippen

werking vario:
een vario bestaat uit 2 verschillende schijven, 1 daarvan zit vast en word aangedreven door de koppeling , de ander kan bewegen over de as(op de zelfde manier als de koppelingsplaten heen en weerkan bewegen... als je begrijpt wat ik bedoel) tussen die platen zit de v-snaar.
bij lage toeren zitten de platen het verst van elkaar, de v-snaar zakt dus helemaal naar beneden, en zo onstaat er als het ware een klein tandwiel. achter de verschuifbare plaat zitten de bekende rolletjes... zodra je meer toeren gaat maken gaan m.b.v. de middelpunt zoekende kracht de rolletjes naar buiten en drukt de verschuifbare plaat naar binnen toe, de v-snaar gaat daarbij omhoog en er onstaat dus als het ware een groot tandwiel... en hoe groter je tandwiel voor hoe harder je gaat hoe kleiner hoe langzamer maar veel trekkracht....
zo hep je dus als het ware een traploze versnellings bak...
in het begin heb je dus een klein tandwiel voor het goede optrekken en naar mate de toeren hoger worden krijg je dus traploos een groter tandwiel...
daarom trekken de meeste scooters harder op dan automaten zonder vario. het eentonige kutgeluid van scooters is dus ook te verklaren....
ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

verder sux6 met het maken van je machine


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved