Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Klop/pingelen ( octaangetal )' (ID 7276).
De reply is geschreven door MBBBBBB (UserID 255) op 30-1-03?19:06.
Quote:
Originally posted by: Hans F
hij zegt dat er dan de KANS is dat het gaat pingelen.
ik zeg ook: hoeft niet altijd.. hangt dus van de situatie af ( compressie, turbulentie, temp, inlaat druk etc )
Quote:
Originally posted by: rudy
klopvastheid wordt uitgedrukt in het octaangetal
verhouding heptaan(octaan 0) en octaan (100)
ja.. tot 100 dus?.. waarom hebben ze het dan op dat auto forum over 105+
ohnee.. ik snap het al denk ik... ehmm ff denke
Quote:
Verhogen van de klopvastheid:
Normale destilaat benzine heeft een lage klopvastheid. Pas door vermengen van meerdere klopvaste geraffineerde componenten onstaat een brandstof met een voldoende octaangetal. Daarbij moet spraken zijn van een over zo hoog mogelijk octaan nivo over het gehele kooktraject.
Koolwaterstoffen met een ringvormige molecuulstructuur (aromaten)en kettingen met aftakkingen (iso parafine) zijn klopvaster dan moleculen met rechte kettingen (n parafine)
Toevoegingen van zuurstofhoudende componenten (methanol,ethanol,methylteraarlbuthylether) heeft ook een positief effect op het octaangetal
Dit kan wel problemen geven b.v. alcoholen zijn vluchtiger en kunnen materiaal aantasten
MON methode geeft weerstand tegen high-speed knock
d.w.z. kloppen bij hogere toeretallen
RON methode geeft weerstand tegen low-speed knock
d.w.z. kloppen bij lagere toeretallen
ehm.. het # achter 'euro' dus heeft relatie tot het soort en hoeveelheid octaan dat in het mengsel ( benzine ) zit.. en dat gaat tot over de 100....?
[Dit bericht is ge-edit door MBBBBBB op 30-1-03 19:09]