Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Klop/pingelen ( octaangetal )' (ID 7276).
De reply is geschreven door Joost (UserID 6) op 30-1-03?15:31.
Je scheikunde leerar heeft het fout, het getal achter Euro # heeft betreking op de RON waarde van de brandstof.
Bij de RON en MON test word in een genormaliseerde motor de compressie steeds verder verhoogt tot dat deze gaat pingelen.
Octaan heeft een hogere verbrandings temperatuur dan pentaan. Brandstof met een hoog octaan gehalte zijn daardoor klopvaster.
Octaanbooster bevat stoffen die een reactie aan gaan met stoffen in de brandstof. Deze stoffen gaan zich dan gedragen als octaan waardoor de boel klop vaster word. Dit werkt dus niet bij alle brandstoffen.
Dat gedoe over turbulenci, dat is dus het principe waar de squize-band op is gebaseerd. Door dat het mengsel daar met hogesnelheid (msv) tussen uit word gepers komt er heel veel turbulenci in de kop.
ps. Dit is eigenlijk een topic voor et technical forum..
[Dit bericht is ge-edit door Joost op 30-1-03 16:21]