Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Powerbox' (ID 7073).
De reply is geschreven door Joost (UserID 6) op 30-1-03?14:38.
Oke, als je de werking van een power box wil begrijpen moet je denk ik niet naar de gemiddelde druk kijke, je moet naar de druk per slag kijken.
De membraam kleppen gaan open op het moment dat de druk in je charter lager word dan de atmosperische druk (statisch). Opdat moment begint de lucht in het spruitstuk en carburateur het charter in te stromen. Hierdoor onstaat er een statische onderdruk in de carburateur & spruitstuk, de totale druk blijft natuurlijk gelijk. Omdat de powerbox in verbinding staat met het spruitstuk heerst er daar dus ook een negatieve druk.
Vervolgens word de druk in het carter hoger dan de atmosperische druk en gaan de membraam kleppen dich. De kinetische energie die opdat moment nog in het beweegende mengsel zit word omgezet in een hogere totale druk. Er heerst echter ook nog een onderdruk in de powerbox. Deze druk is lager dan de statische atmosherische druk. Hierdoor "stroomt" het mengsel in de power box ipv door de carburatuer terug te stromen naar het lucht filter. Nu stoomt dat mengsel natuurlijk niet echt omdat het volume van de powerbox constand is. Het zou alleen kunnen stromen als het mengsel in de powerbox word gecomprimeerd. Het zorgt er dus voor dat de ernergie word opgeslagen. En het mengsel gaat maar een keer door de carb. Dit zou evt ook het lagere brandstof verbuik verklaren.
Op het moment dat de druk in de in de powerbox weer gelijk is aan de atmospherische wil de druk in de powerbox zich verevennen met de druk in het spruitstuk en hebt dus mee om de mengsel stroom weer opgang te krijgen.
Als vervolgens de membraam kleppen weer open gaan bevat de powerbox een hoeveelheid extra mengsel met een hogere druk dan atmosperisch. Hier door word dit mengsel dus weer in het systeem gebracht en begint het gedoe opnieuw. Het is dus een soort van kleine supercharger die de kinetische energie van de pulserende mengsel-stroom omzet in een lichte druk vulling.
Aangezien het een dynamisch process is, is ook de lengte van bv de slang belangrijk voor bij de verevening van de druk. Daarom werkt een powerbox dus beter bij een bepaalt toerental efficienter dan bij een andere...
Voordelen zijn:
* mengesel gaat niet verloren
* mengesel gaat minder vaak langs de carb, word dus ook niet meerdere keren vergast. Verhouding lucht/brandstof word constanter.
* kinetische energie van het mengesel word benut.
Dit is (imho) de manier waarop een powerbox werkt.
ps. Het ID dat er grote hoeveelheden mengesel de powerbox in stromen kan natuurlijk niet! Dat zou alleen kunnen als de dichtheid van het mengsel in de powerbox veel groter werd. Alhoewel lucht/mengsel compremeren niet onmogelijk is zie ik het nog niet gebeuren met de drukken die in de inlaat heersen. De powerbox kan dus alleen maar op druk verschillen werken. Het volume is van belang voor de timing. Druk verevent zich nl niet oneindig snel.
[Dit bericht is ge-edit door Joost op 30-1-03 15:19]
[Dit bericht is ge-edit door Joost op 30-1-03 15:27]