Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Dual Carb' (ID 42131).
De reply is geschreven door MTX-speed (UserID 6030) op 31-3-2007 20:05.
2 carburateurs worden naar mijn weten alleen bij 4-takts toegepast.
Zowel bij auto's als bij motoren. Ze worden ook wel 2-traps-caburateur genoemd. Eerst gaan namelijk de eerste gasschuif of -klep open en daarna de tweede.
De tweede carburateur kan op verschillende manieren worden geopend, namelijk:
- op vaccuum (De eerste gasschuif wordt bedient door het gaspedaal of gashandle. Wanneer de vaccuumdruk te hoog wordt in het spruitstuk, en dus de eerste carburateur niet de benodigde hoeveelheid lucht door kan laten, wordt de tweede gasschuif of -klep geopend) Meestal zit voor deze vaccuumgeregelde gasschuif nog een extra gasklep die bedient wordt via het gaspedaal of gashandle. Dit is nodig omdat een, eenmaal door vaccuum geopende gasschuif, niet meer automatisch sluit wanneer je het gasdichtgooit. Dit systeem wordt toegepast op bijvoorbeeld de Yamaha XT350
- direct via de gashandle of gaspedaal. Eerst opent de eerste carburateur, net voordat deze helemaal geopend is begint de tweede gasklep of gasschuif open te gaan.
Wat is nu het voordeel van de dubbele carburateur?
Hiermee kun je een lager verbruik krijgen en een preciezere gasdosering. Hoe harder de lucht door de carburateur stroomt, hoe beter de benzine wordt vernevelt en hoe preciezer je de carburateur af kan stellen. Wanneer je dus een kleinere carburateur zou heb je betere dosering van de brandstof. Het nadeel is wel dat je maximaal vermogen minder wordt. Wanneer je dus het volle vermogen nodig hebt maak je gebruik van een extra carburateur. Bij normaal rustig gebruik gebruik je dus alleen de eerste en wanneer je gaat raggen open je ook de tweede carburateur.
Een bijkomend voordeel is dat je bij een kleinere carburateur het vermogen beter kan regelen. Ook heb je niet zo gemakkelijk last van een dip wanneer je plotseling het gas opend en het vaccuum ineens wegvalt.
Kortom: het belangrijkste oogpunt voor een dubbele carburateur is dat je zuiniger kunt rijden. Daarnaast kun je je gas beter doseren en rijdt je brommer/motor dus soepeler.
Bij crosser wordt niet voor niets enkele carburateurs toegepast: zij hoeven niet zuinig te zijn en rijden het liefst alleen maar volgas.
Wanneer je toevallig dus 2 12mm carburateurs hebt liggen terwijl je een bijvoorbeeld een 18mm caburateur nodig hebt (oppervlakte is ongeveer hetzelfde) kun je deze parallel aan elkaar zetten. Wanneer je een mooie hefboomconstuctie maakt kun je ze beide gebruiken. Zorg wel dat eerst de ene opengaat en daarna de andere.
Ik ben benieuwd of het werkt. Ik denk niet dat je er veel rendement uit haalt, maar het zou wel grappig zijn.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved