Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Lui blok?' (ID 42082).
De reply is geschreven door dirtbag (UserID 12012) op 28-3-2007 23:10.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
[...]

mwah vind ik nog niet overtuigend te vergelijken met een trekker die 10 uur achter elkaar zen vermogen moet overzetten bij een snelheid van 2km/u bijv. dus zonder enige rijwindkoeling


ugh, ook trekkers hebben nagenoeg altijd vloeistof koelingn dus de rijwind zal wel niet uitmaken.

voor een diesel auto is het niet ongebruikelijk om soms even een blokje om te blazen VOOR de roetmeting, gaan ze er meestal een stuk soepeler doorheen.

grofweg kun je drie groepen rijders hebben.

Sloom, Middel, hard.

De slome rijders (vaak oudere mensen) hebben een auto die niet veel rijdt en die dan ook nauwelijks wordt belast. deze blokken slippen dicht, omdat deze nooit echt lekker warm worden, (zelfs niet als je 120 op de snelweg gaat rijden, Dat heeft maar 10 tot 15 kw nodig) als het niet te lang heeft geduurt kun je deze losbranden, door even met beleid te gaan raggen. als het 10 jaar heeft geduurt is het waarschijnlijk echt knudde. ook al hebben ze al hun beurtjes gehad.

de middelmatig rijder, soms sloom soms even doortrekken, dat zijn haast de mooiste auto's, maar hebben vaak gebruikssporen.

Harde rijders, deze rijders slijten hun auto weg, de motor maakt vaak al toeren voordat deze echt op temperatuur komt en de slijtage neemt hierdoor toe. ook is het zo dat slijtage in direct verband staat moet de zuigersnelheid en dus het toerental. Persoonlijk val ik het meest onder deze groep als ik m'n eigen auto rij.

Als je een auto koopt uit de slome groep, en je wilt hard rijden, kun je het direct doen, je hebt daarbij veel kans dat je onderdelen moet gaan vervangen (de koppakking is inderdaad een eerste idee)

Je kunt ook eerst middelmatig gaan rijden, zeg, voor zo'n 2000 km en steeds iets harder rijden. in feite rij je dan je blok in voor jouw rijstijl. en niet alleen je blok maar ook remmen etc etc.

Dit heeft tevens als voordeel dat je steeds verder de grens kunt leggen en goed leert waar de harde grens van je auto is, voordat je met 120 tegen een boom parkeerd


mvg

db



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved