Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Pro Forum in het onderwerp 'Time-area VS durations' (ID 7214).
De reply is geschreven door Joost (UserID 6) op 25-1-03?20:20.

Time-area?s komen niet voor in Bells boek. Bell zegt zelfs dat hij het een beetje prehistorische methode vind die totaal nergens niet op de werkelijkheid slaat.

? Some tuners work to a time-area/angel-area formula devised some time back. Frankly, I have found this method of calculating port timing completely useless. The geometry and the mathematics involved is very tedious and, when you have finished the entire routine, you find that the answer bears little relationship with present-day two-stroke technology.?

(A. Graham Bell, page 40, 1999)


Toen ik dit las had kreeg ik iets van, oei wat krijgen we nauw. Overal worden time-area?s als de manier gezien en dan staat in Bells boek zomaar dat et weinig nut heeft. Tot dat moment werkte ik op de methode die op Macdizzy (http://www.macdizzy.com/cylinder_map3.htm) beschreven stond. Niet meest ideale manier, maar met wat gevogel is een ovale uitlaat poort er toch nog best te mee berekenen. Maar als Bell gelijk heeft dan is al dat werk zonde van de tijd.

Nu heb ik nog geen cilinders aangepast volgen zijn methode, maar via de methode die op macdizzy staat kom ik op dik 10 graden minder uit dan wat in Bells boek staat. En tot nu toe is het resultaat me altijd prima bevallen. Volgens Bell zou ik nog geen 10.000 toeren maken met die cilinder, en daar klopt dus geen reet van. Die cilinder lig met zijn piek vermogen net onder de 12.000, dus ongeveer zoals berekend. Deze cilinder is nog nooit op testbank geweest, maar afgaand op gevoel en de digi-teller ligt daar het maximale koppel. Het ligt igg niet onder 10.000 zoals je zou afleiden uit het boek van Bell.

BMEP is natuurlijk de bepalende factor, ik weet niet wat voor waardes Bell heeft gebruikt maar 11 bar (159.5 psi) is al heel erg hoog voor een brommer. Ik denk dat je met 8.5 bar al heel blij mag zijn. Met een BMEP van 8.5 bij 12.500 toeren en een boring van 39.75 kom je op zo?n 12 BHP. Ik zal komende week proberen om de poortmap te posten, ik moet hem dan namelijk eerst even inscannen.

Trouwens, hoe bevalt dat boek van Blair? Ik zit er ook aan te denken om dat boek kopen om zelf software tools te gaan schrijven. BimBlair, is dat die spreadsheet waarvan je een demo kan downloaden op de bimotion pagina? Wat ik gezien heb in de die demo is dat een ideale tool om time-area?s te berekenen. Alleen jammer dat de poort in data punten in moet geven. Ik zit er aan te denken om zelf software te gaan schrijven in matlab die mbv integratie automatisch Time-area?s kan berekenen van af de poortmap. In de imageprocessing toolkit van matlab zitten een nl aantal functie?s die dit heel erg makkelijk maken.. Maar als dat spreadsheet van bimotion ook goed werkt is dan een beetje zonde van de tijd. Dat spreadsheet kost toch $65?


[Dit bericht is ge-edit door Joost op 25-1-03 20:21]


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved