Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Dichtgekoolde uitlaatpoort' (ID 7157).
De reply is geschreven door Joost (UserID 6) op 22-1-03?14:37.
Rode aanslag ... Geen flauw id wat dat is... Met syntetische olie krijg bijna helemaal geen aanslag, en als er aanslag zit dan is het zwart..
Als je aanslag hebt in je spoel kanalen dan ligt dat meestal aan een te korte blowdown (min 13 graden). Of dat ook zo is bij deze cilinder kan ik zo niet zeggen omdat deze slag anders is. Moet je zelf even uitrekenen. Maar zowiezo heb je niks aan deze poortmap.
Uitleg bematen van poortmap voor het berkenen van timingen:
1: voordat je een poortmap maakt moet je de deckheight opmeten. Dit is de afstand tussen de bovenkant van de cilinder en de zuiger rand op TDC. Dit meet je doormiddel van de steek-maat onderop je schuif-maat. De onderkant van je shuif maat zet je op de rand van je cilinder en de steek maar tegen de binnenkant van de cilinderwand (voorzichtig). Vervolgens draai je de zuiger naar door het TDC. De kleinste afstand tussen de zuiger en bovenkant van de cilinder blijft nu op je schuifmaat staan. Schrijf deze waarde op en herhaal dit nog een paar keer. Als je 3 keer de zelfde waarde afleest dan zit je goed (min. op 0,05mm nauwkeurig aflezen). Schrijf deze waarde ergens op de poortmap.
2: Vervolgens maar je de poortmap. Zorg er voor dat je een dunne omlijning van de poorten krijgen, een dikke lijn kan al snel voor 2-4 graden afwijking zorgen. Neem ook de bovenste rand mee van je cilinder, van af hier gaan we zo meteen namenlijk meten.
3: Schat in hoe groot de bevels zijn in de poorten, dit kan een hoop schelen. Schrijf dit op de poortmap.
4: Ga nu met de achterkant van je schuifmaat heel nauwkeurig de breete meten van de poorten. Schrijf deze netjes in de poort.
Meet nu ook de afstand tussen de bovenkant van de cilinder en de boven kan van de poort. En van de boven kant van de cilinder tot de onderkant van de poort. Noteer deze waarde ook. Meet alle waarde met een zo hoog mogelijke nauwkeurigheid, en altijd van af de buitenkant van de potlood lijn.
5: Schrijf op de poortmap het type cilinder, de datum en de boring/slag/drijfstang lengte van de motor. Nu heb je alle informatie die je nodig hebt voor het berekenen van de timingen.
6: Download [URL[t]]http://www.macdizzy.com/2_stroke_calc.zip[/t]deze[/URL] spead sheet of maak er zelf een en voer de goede maten in zoals de slag/boring en drijfstang lengte. Maak voor je zelf een lijstje met alle poort timingen in mm's na TDC (ATDC). Hiervoor neem je dus de afstand tussen de bovenkant van de cilinder en de bovenkant van de poort, vervolgens trek je daar de deckheight en de bevel dikte vanaf. Bereken vervolens de durations voor alle poorten en noteer deze op de poortmap (evt. lijstje achterop).
7: Controleer of je alle informatie duidelijk op de poortmap hebt staan. Reken de duration nog een keer na om er zeker van te zijn dat ze kloppen.
Dit is de manier waar op ik het doe. Meschien dat je zelf een beter manier kunt bedenken. Maar onthou goed dat je altijd de maten van af TDC moet meten. Nooit twee maten achter elkaar meten want dat zorgt voor grote meet fouten.
Als je dit gedaan hebt, dan heb je iets waar mee je kunt werken. Het belangrijkste is dat je nauwkeurig te werk gaat. Het berekenen van duration dmv een poortmap is eigenlijk nog niet echt nauwkeurig, maar het is al een stuk beter dan de gradenschijf methode.
Meschien dat iemand even een dat lijstje kan quoten uit bells boek met de durations. Ik heb dat boek in Leek liggen en niet in Petten.
Trouwens, durations zijn niet echt de idiale manier van tunen. Je moet ook rekening houden met de breete van de poort. Bij Time-area berekeningen word daar wel rekening mee gehouden. Maar dat is dan ook een stuk lastiger op te berekenen.
(Bij het meten van de deckheight moet je gebruik maken van een gebruikte voetpakking.)
[Dit bericht is ge-edit door Joost op 22-1-03 14:42]