Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Opvoeren MTX-SH' (ID 41289).
De reply is geschreven door Shifty (UserID 10027) op 17-2-2007 10:32.

@ janssendt: De interne vertanding van een Honda blok en een Yamaha DT blok verschillen nogal... Niet aan gedacht of wel?

15-40 is een compromis twv, daarmee bedoel ik dat je trekkracht en snelheid zo goed mogelijk combineert. Wil je sneller gaan, neem je een iets zwaardere twv. Wil je sneller optrekken, een iets lichtere.

En nog even over die dubbele dempers, het geeft je zowieso geen vermogens winst of in ieder geval niets merkbaars, zoals ik al zei. En dat van dat hij dan minder tegendruk heeft en dat dat niet goed is, daar ben ik het niet helemaal mee eens:

Tegendruk harstikke mooi, maar als ik het zelf bekijk snap ik iets niet. Iedereen loopt te roepen dat je niet te weinig tegendruk moet hebben in je dempers, ik denk dat dat is omdat dan je mengsel niet weer terug in je cilinder word geblazen.
Maar, die tegendruk word gecreerd in je expansie, en het is letterlijk geen tegendruk, maar geluids-tegen-druk. De geluidsgolven drukken je mengsel weer terug. (en omdat geluidsgolven niet meer zijn dan luchtdruk verschillen, is het uiteindelijk luchtdruk dat je mengsel terug duwt.) Oke, dat is duidelijk, maar hoe kan nu een andere demper met minder tegendruk daar invloed op hebben? Het terugdrukken van je mengsel word al in je expansie bepaalt, daarna moeten de uitlaat gassen zo snel mogelijk je uitlaat verlaten, dus na de expansie moet je volgens mij juist zo weinig mogelijk tegendruk hebben... Wat ik probeer te zeggen is dat minder tegendruk in je demper juist vermogens winst oplevert, en niet vermogens verlies. Hoewel dit zo minimaal zou zijn dat het niet of amper merkbaar is.
Daarentegen is meer tegendruk in je Expansie vermogens winst, maar voor alles geld, te veel is niet goed. Heb je teveel tegendruk in je Expansie, dan kunnen je uitlaat gassen weer niet weg.
De enige reden dat er spake is van tegendruk in je demper, is omdat een demper anders zn werk niet kan doen: het geluid dempen.

En als ik mn demper eraf trek, verneem ik geen vermogenverlies. (Ja, heb een tijdje zonder demper gereden, want die was nogal verrot, hij maakt alleen een tering lawaai, maar ging even snel en trok even snel op...)

Maja, zo denk ik er over, laat me weten of ik gelijk heb of niet.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved