Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Turbo op vespa' (ID 41223).
De reply is geschreven door Jozeff (UserID 1607) op 15-2-2007 19:23.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joostvdw
zundappchef:
ja het duurt serieus zo lang, tuurlijk trekt mn motor ook wel onder de 3000rpm, maar het gaat allemaal niet echt hard topvermogen zit bij de 5600rpm
dit turbogat komt doordat de turbo moet op spoelen, hiervoor heeft hij een stroom van uitlaatgassen nodig, pas boven de 2500rpm genereerd de motor genoeg uitlaatgassen om de turbo op te spoelen, en pas bij 3000rpm levert hij genoeg druk om vermogenswinst te genereren
bij nieuwere auto's zitten er betere turbo's in en die kunnen al vanaf 1000rpm op spoelen, die hebben een kleinere roterende massa (kleiner schoepenrad) waardoor ze eerder opstarten, maar ook eerder stoppen (topvermogen ligt lager en is lager)
wat jij zegt over electrische kleppen is allemaal voor bi-turbo, een systeem wat je bijna nooit ziet, vrachtwagens zullen het wat vaker hebben, maar de gangbare auto's met bi-turbo zijn op 1 hand te tellen.
hedendaagse turbo auto's hebben zo goed als allemaal een lage druk turbo, een kleine, vroeg opspoelende turbo, bedoelt voor koppel onderin.
ik heb een ouderwetse turbo maar ik heb geen last van een turbogat. Bij de 2500 merk je dat de turbo begint te werken tot en met de rookstop.
Maarja is wel een laagtoerige diesel, misschien dat dat scheelt
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved