Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Turbo op vespa' (ID 41223).
De reply is geschreven door User 927 (UserID 927) op 15-2-2007 14:52.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Timmiay
[...]


Dan heb ik hier ook nog een vraag op, zit dit topic mooi mee te lezen, heerlijk intersant dit Hoe wordt (zeg maar) de powerband van de turbo bepaalt?

En waarvoor is de roterende inlaat bijna een must voor een turbo, de poorte in de cilinder worden toch op een bepaalde tijd gesloten net zoals bij een roterende inlaat?


Omdat je met een roterende inlaat de carterdruk enigzins beperkt. Anders blijft je turbo mengsel je carter in pompen. Hoge carter druk -> veel weerstand onder je zuiger, bij detonatie & veel stress op je keeringen en pakkingen.

"Powerband" voor een turbo word grofweg bepaald door de gevoerde druk, opspin moment en geometrie van de schoepen.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mulder
Zijn er geen kleine compressoren? lijkt me makkelijker dan een turbo


Zul je zelf een kleine rootsblower oid moeten maken, alleen kost dat veel vermogen onderin. Dus weet niet of een 50cctje/70cctje dat wel trekt in lage toeren.

Misschien kun je werken met centrifugaalkoppeling op je compressor oid, dat ie aangrijpt vanaf een bepaald toerental. Beetje opspin moment van een turbo idee.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved