Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Turbo op vespa' (ID 41223).
De reply is geschreven door -Tom- (UserID 2766) op 14-2-2007 21:20.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: sproeiertje
interessant onderwerp. Wat ik weet van turbo's op auto's is dat vroeger net als hier voor gezegd werd een twin turbo monteerde alleen was dit van toepassing op vrachtwagens 1 turbo voor lage toeren en de andere voor hogere toerentallen. Later werd dat de variable turbo. In deze turbo konden/kunnen ze de schoepen van hoek laten veranderen waardoor het karakter van de turbo werd beinvloed.
wat ik weet over turbo's op 2 takt ze passen het vooral toe op sneeuwscooters. En dan echt tamme blokken, en dan monteren ze de turbo aan het eind van de expansie van de uitlaat.
Ik heb meerdere tuners gesproken hierover zo als abt en goot. Je kan beter een mooi getuned blok hebben met een pracht van uitlaat waar ook veel mee te winnen is. Want het grote nadeel is zo als hier ook besproken is dat eigenlijk als je eindelijk je druk wil toepassen,dat je de druk gelijk door de uitlaatpoort wegblaast. Een powervalve heeft hier weinig tot geen effect op.
Wat een jongen hiervoor zei dat een druppel benzine een turbo kapot kan maken is onzin. In uitlaat gassen zit onverbrand mengsel in ook bij 4 takt.
Als je benzine ontbrand in je turbo, is dat wel degelijk schadelijk.... waarom denk je dat de turbo's van rally-auto's met anti-lag om de zoveel rally's vervangen word..
Je praat trouwens over variabele schoepen, maar de schoepen van het rad zelf zijn niet variabel, de leidschoepen zijn variabel
Dit bericht is gewijzigd door -Tom- op 14-2-2007 om 21:21 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved