Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Turbo op vespa' (ID 41223).
De reply is geschreven door MTX-speed (UserID 6030) op 14-2-2007 19:37.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kees de Jong
[...]


Dat geluidsgolven longitudinale golven in de lucht zijn begrijp ik ook wel, maar ik dacht even dat je het over een golf had met een heel andere frequentie.

[...]


Wat ik niet helemaal begrijp is dat je het over resonantie van drukgolven hebt, het verschijnsel resonantie treedt op als een stof de trillingsfrequentie aan neemt van een andere stof, jij hebt het dus nu over een golf die een trillingsfrequentie overneemt, lijkt me vreemd, hoe bedoel je dit?

Overigens hebben we het volgens mij over een ander moment in het 2-takt proces, jij hebt het namelijk over verbrande uitlaatgassen die uit de cilinder worden gezogen, ik het over onverbrande gassen die de cilinder terug in worden geduwd. Het lijkt me dat jij het hebt over vlak na de verbrandingsslag en ik het over vlak voor de compressieslag, is het dan niet mogelijk dat allebei de processen plaats vinden?

[...]


Ik denk, dat we het ook hier over een ander systeem hebben, zoals in deze tekst staat bestaan beide van de systemen.

[...]


Dit is waar jij het over hebt zo te lezen.

afbeelding

Dit bericht is gewijzigd door Kees de Jong op 14-2-2007 om 12:45 uur.



Begrijp dat de golven in de uitlaat zich op een hele lage frequentie plaats vinden. Namelijk op dezelfde frequentie als het toerental: bij 6000rpm dus 100Hz wat niet zo heel hoog is.
Elke keer als de zuigeronderin komt stoot hij een bepaalde hoeveelheid uitlaatgas uit. Die vliegt met een noodgang door je uitlaatbocht en komt dan in de vernauwing terecht. Natuurlijk kan niet ineens alles tegelijk door die vernauwing en stuitert dus terug richting de cilinder (resonantie is dus: het terugstuiteren van de lucht). Daar komt hij weer via de vernauwing bij de cilinder tegen de zuiger aan. De zuiger is namelijk nog bovenin en sluit dus de uitlaatkant af. En dus stuiterd de hoeveelheid lucht weer terug richting de demper. Nu komt het: wanneer deze lucht dus terugstuitert creeert het een vaccuum in de uitlaatpoort van de cilinder. Dus stel je voor dat nu de zuiger onderin staat, dan trekt dit vaccuum de uitlaatgassen nog eens extra uit de cilinder.
Omdat de snelheid van het stuiteren in de expansiebocht nagenoeg altijd gelijk is. Werkt dit in principe niet op elk toerental.
Drie keer raden wanneer dit ideale resonantiespel zichzelf afspeelt: precies, middenin de powerband.
De snelheid van dit stuiteren hangt natuurlijk af van de breedte van de expansiebocht en van de lengte. Maar natuurlijk ook aan de hoeveelheid lucht die er wordt uitgestoten door de cilinder.

Inderdaad zijn er meerdere uitlaatklepsystemen voor 2-takt. Ik dacht altijd dat er maar 1 principe voor was. Maar dat is dus schijnbaar niet zo. Het principe van de "V-TACS" was me dus al bekend. Maar het principe van "AETC" bij 2-takt is nieuw voor mij. Al weet ik wel dat dit laatste al een lange tijd wordt toegepast bij 4-takt. Kijk bijvoorbeeld maar bij Honda met zijn V-TEC systeem.

Kijk met jouw reply's kan ik nog eens wat


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved