Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Turbo op vespa' (ID 41223).
De reply is geschreven door MTX-speed (UserID 6030) op 14-2-2007 10:55.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kees de Jong
[...]
[...]
Edit:
Daarbij heb ik het zover ik weet over geluidsgolven.
En wat heeft resonantie met vacuĆ¼m te maken?
Edit2:
[...]
De schuif, of wals, afhankelijk van type, vergroot de oppervlakte naarmate het toerental stijgt.
Dit bericht is gewijzigd door Kees de Jong op 13-2-2007 om 23:07 uur.
Helaas berusten niet alle teksten op Wikipedia op waarheid. Deze teksten worden ook maar geschreven door Wikipedianen. Dat zijn gewone normale mensen zoals jij en ik alleen zijn die mensen iets meer gedreven om stukkies tekst te schrijven. Daarnaast wordt het slechts door een 2-tal personen gecontroleerd die vaak nog niet eens de inhoud 100% na gaan trekken.
Geluid is niets anders dan drukgolven van een gas. Je trommelvlies zet deze drukgolven namelijk om in geluid wat weer via een elektrische stroom naar je hersenen gaat.
Door de resonantie van de drukgolven van de uitlaatgassen die zich in de expansiepijp bevinden ontstaan deze vaccuumgolven.
De stromingsleer die wordt toegepast is overigens niet simpel, dus zeker niet zomaar ineens te begrijpen.
Wat betreft die extra uitlaatklep:
Ik heb zelf bij mijn Honda MTX200R de werking van het complete ATAC-systeem eens nageplozen. En inderdaad, beneden de 5500rpm ging de klep open en boven de 6000rpm ging de klep terug dicht. In de cilinder zat een loze ruimte die geopend wordt waardoor de totale expansieruimte wordt vergroot. Omdat de voor een goede resonantie op laag toerental een grotere expansieruimte nodig is, wordt deze ruimte dus ter beschikking gesteld. Je kunt dit ook heel goed zien in de koppel/toeren-kromme die te zien is op een vermogensuitdraai.
Dit bericht is gewijzigd door MTX-speed op 14-2-2007 om 11:04 uur.
Dit bericht is gewijzigd door MTX-speed op 14-2-2007 om 11:07 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved