Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Turbo op vespa' (ID 41223).
De reply is geschreven door Kees de Jong (UserID 5620) op 13-2-2007 22:56.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MTX-speed
[...]
Ga eens zoeken op wikipedia of zoiets dergelijks hoe een expansie-uitlaat precies werkt. Dan zul je zien dat je beredenatie niet precies klopt.
Ten eerste is het niet een DRUKGOLF van ONVERBRAND mengsel wat de expansieuitlaat doet werken maar een VACCUUMGOLF van VERBRAND mengsel.
Daarbij duwt de vaccuumgolf de onverbrand gassen niet terug de cilinder is, maar trekt juist de verbrande gassen uit de cilinder. Dit heeft alles met resonantie te maken.
Dit bericht is gewijzigd door MTX-speed op 13-2-2007 om 19:16 uur.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Wikipedia
Op de meeste moderne tweetaktmotoren zit een expansie-uitlaat. Deze uitlaat veroorzaakt een drukgolf die tegendruk biedt aan de motor waardoor er minder onverbrand mengsel weg kan lekken. Vroeger werden er uitlaten met schotten gebruikt om tegendruk te creëren; deze werken echter minder goed dan een expansie-uitlaat.
Edit:
Daarbij heb ik het zover ik weet over geluidsgolven.
En wat heeft resonantie met vacuüm te maken?
Edit2:
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MTX-speed
[...]
Je moet het anders zien. Er zit namelijk niet een uitlaatpoort in zoals bij een 4-takt. Nee, de uitlaatgassen kunnen zo de uitlaat in. In de wand van de uitlaatpoort zit echter een klep die op een laag toerengebied opengaat. Hierdoor wordt er een extra expansieruimte geopend. Dit heeft als gevolg dat de totale expansieruimte wordt vergroot waardoor het koppel stijgt.
[...]
De schuif, of wals, afhankelijk van type, vergroot de oppervlakte naarmate het toerental stijgt.
Dit bericht is gewijzigd door Kees de Jong op 13-2-2007 om 23:07 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved