Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Turbo op vespa' (ID 41223).
De reply is geschreven door MTX-speed (UserID 6030) op 13-2-2007 19:07.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]
je zegt het zelf al...gewoon suck through maken en het probleem van de venturiwerking is al opgelost.
over de keerringen zou ik me maar niet drukmaken..ik wacht nog altijd op het moment dat iemand een manometer op zn carter plaatst en laat zien wat de druk is bij 10k.
een keerring zoals bij de krukas sluit juist beter onder druk mits goed geplaatst, natuurlijk zijn daar ook limieten aan maar dat zijn dingen die nog op te lossen zijn, desnoods met dubbele keerring, plaatjes en weet ik veel wat.
En toch is de druk op een hoog toerental niet per definitie hoger dan bij een laag toerental. De druk hangt namelijk af van de ruimtevermindering die ontstaat bij het omlaag gaan van de krukas. Sterker nog: de druk bij een hoog toerental is beduidend LAGER dan bij een laag toerental. Dit komt omdat bij een hoger toerental de inlaatgassen "minder tijd" hebben om in het carterruim te komen dan bij een laag toerental. Dit verklaard namelijk ook mede het maximum toerental van je motor.
Ikzelf heb het al een aantal keer meegemaakt dat er bij bekenden (of mijzelf) een krukaskeerring eruit"geklapt" is. Meestal aan de vliegwielkant. Dus het KAN wel.
Inderdaad kun je overigens een suck-trough maken. Heel simpel door de turbo na de carburateur te zetten. Raar genoeg wordt toch vaak de turbo VOOR de carburateur gezet. De reden hiervan weet ik echter nog niet
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Biggetjuuh
Ahum,,,,,,,
Dit is tog echt een viertakt...... sinds wanneer heeft 2 takt zoveel koppel? neem een kawasaki crossmoter die uit 2005 heeft 42 PK en 26 nw koppel met 125cc deze vespa heeft 42 pk en 36 nm koppel feit: viertakt heeft meer koppel dit is zeker weten een viertakt
verder weet ik niet hoeveel cc deze vespa heeft volgens mijn ook 125 cc
Dat is dus het GROTE voordeel van een Turbo, die zorgt er namelijk voor dat vooral het koppel op laag toerental aanzienlijk stijgt en het vermogen vooral bij hoog toerental stijgt.
Ik snap je beredenatie overigens wel.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kees de Jong
[...]
Wat heeft het veranderen van de uitlaatpoort te maken met expansie werking?
[...]
Een expansie uitlaat duwt door middel van een drukgolf onverbrand mengsel wat is ontsnapt uit de cilinder terug de cilinder in.
[...]
Dit bericht is gewijzigd door Kees de Jong op 12-2-2007 om 23:45 uur.
Je moet het anders zien. Er zit namelijk niet een uitlaatpoort in zoals bij een 4-takt. Nee, de uitlaatgassen kunnen zo de uitlaat in. In de wand van de uitlaatpoort zit echter een klep die op een laag toerengebied opengaat. Hierdoor wordt er een extra expansieruimte geopend. Dit heeft als gevolg dat de totale expansieruimte wordt vergroot waardoor het koppel stijgt.
Ga eens zoeken op wikipedia of zoiets dergelijks hoe een expansie-uitlaat precies werkt. Dan zul je zien dat je beredenatie niet precies klopt.
Ten eerste is het niet een DRUKGOLF van ONVERBRAND mengsel wat de expansieuitlaat doet werken maar een VACCUUMGOLF van VERBRAND mengsel.
Daarbij duwt de vaccuumgolf de onverbrand gassen niet terug de cilinder is, maar trekt juist de verbrande gassen uit de cilinder. Dit heeft alles met resonantie te maken.
Dit bericht is gewijzigd door MTX-speed op 13-2-2007 om 19:16 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved