Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Turbo op vespa' (ID 41223).
De reply is geschreven door MTX-speed (UserID 6030) op 12-2-2007 17:29.

Natuurlijk is het een 2-takt. Een 1-cilinder die zo'n geluid maakt MOET wel een 2-takt zijn.

Ja natuurlijk kun je een turbo op een 2-takt bouwen. Nadeel is wanneer je de cilinder er niet op aanpast er heel veel benzinemengsel verloren gaat en dus de efficientie drastisch omlaag gaat. Daarbij moet de uitlaatpoort niet kleiner worden, maar eerder sluiten.
Daarnaast moet er worden nagedacht (wanneer er een hoge turbodruk gaat worden gebruikt) hoe je de afdichtingen bij bijvoorbeeld de krukas gaat zekeren.
Daarnaast zit je met het probleem dan bij een 2-takt er bijna altijd gebruik wordt gemaakt van een carburateur. Wanneer je de turbo voor de carburateur plaatst werkt de "Venturi-werking" niet meer en krijgt je cilinder dus geen benzine.


Een powervalve (zoals Honda's ATAC-systeem) is er overigens voor bedoeld om op een lager toerental een hoger koppel te vormen. Dit heeft weer alles te maken met het uitlaatsysteem en dus ook de expansiewerking. Compleet ander principe dat dan ook alleen op 2-takt wordt toegepast.

Naar mijn weten worden powervalves niet gecombineerd met een turbo. Dit heeft als reden dat de hele expansie-uitlaat komt te vervallen.
Een expansieuitlaat "trekt" namelijk de uitlaatgassen uit de cilinder. De Turbo duwt de uitlaatgassen uit de cilinder door de inlaatgassen onder druk te zetten. Daarbij haalt de Turbo alle kracht uit de uitlaatgassen. De kracht waarvan een expansieuitlaat gebruik van zou moeten maken. Geen kracht betekend dus dat de expansieuitlaat niet meer zal werken.

@ Dikke Dennis:
Inderdaad, its all about carterdruk. Verhoog je de carterdruk dmv van een Turbo, heb je een groter drukverschil tussen de inlaatgassen en uitlaatgassen en dus stroomt de boel door.

Daarbij zal het carter ook minder inhoud moeten hebben. Dit heeft als reden dat bij, het naar beneden gaan van de zuiger, er een hogere druk wordt verkregen om de uitlaatgassen naar buiten te drukken. De turbo aan de uitlaatkant remt de gassen namelijk weer af.

Best moeilijke shit dus, om zo'n turbo een beetje goed afgesteld te krijgen.

Dit bericht is gewijzigd door MTX-speed op 12-2-2007 om 17:34 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved