Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Turbo op vespa' (ID 41223).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 12-2-2007 1:27.

dat is duidelijk een 2t... dat hoort elke aap.

een zuigergestuurde 2takt kan best met turbodruk rijden, denk er maar over na.

je hebt 0,6 bar in je carter, dat is de overdruk die je hebt en waar dat ding dus doorheen moet knallen.
Die 0,6 bar wordt echter factor zoveel vergroot in de verbrandingsruimte. (als in, de carterdruk is 0,6 bar hoger, je effectieve einddruk in je cilinderkop is VEEL groter) waardoor het nadelige gedeelte keihard opgeheven wordt.
tadaa...vermogenswinst.

nadeel van een tweetakt is inderdaad dat een flink deel van het mengsel keihard uit de verbrandingsruimte wordt geblazen zonder dat het wat gedaan heeft (behalve spoelen en koelen).

Rendabel zal het dus niet zijn, maar ik vind 40pk uit een brommertje best een mooie score. Ik gok dat het best wel eens een 50cc kan zijn want een 125 zal er wat meer vermogen uitkrijgen met 0,6 bar overdruk.
Kan het mishebben...dat bewijst mijn theorie over het rendement alleen maar


edit: ik zie dat ik in het proforum topic heel anders lul, maar dat is 4 jaar geleden



Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 12-2-2007 om 1:28 uur.

edit2: ik blijf erbij dat de uitlaatpoort verkleind moet worden.


Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 12-2-2007 om 1:31 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved