Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'uitlaatvraag-->stinger' (ID 7009).
De reply is geschreven door Joost (UserID 6) op 14-1-03?13:25.
Goeie vraag, ik heb er zelf ook een tijd over nagedacht. In principe is de uitlaat onworpen om te functioneren zonder demper, de demper is dus alleen maar nadelig voor de uitlaat. Een goede demper moet dus zo weinig mogelijk "tegendruk" leveren. Het zou dus logisch zijn om de lengte van de demper af te treken van de lengte van de stingen, zodat er gecompenseert word voor de demper. Dit is echter niet goed omdat de demper buis vol met gaten zit. De "tegendruk" van een demper is veel lager dan die van de standaard stinger. Als je een gewone demper gebruikt, eentje met een gaatje's buis en glasswol, dan moet je die gewoon achter op de stinger zetten.
In bell's boek staat echter een beter ontwerp (imho). Hij heeft over de stinger een buis van 80mm in diameter gelast. De stinger eindigt in deze buis. Boven in deze buis zit een pijpje gelast met gaten er in. Dit pijpje gaat vervolgens door de dichte achterkant van de grote buis heen. Een beetje zoals de 50cc homoet.
Volgens mij is dit de beste methode. De stinger lengte blijft gelijk en stinger blijft ook gewoon open van achteren, zoals bedoelt. Het is echter wel belangrijkom de "buffer" buis groot genoeg te maken, ivm het volume. Er moet niet te veel tegendruk onstaan in dat volume. Persoonlijk vind ik het de beste manier om een demper te maken, compact en erg effectief.
Het gaat trouwens niet om tegendruk, maar om de temperatuur in de uitlaat. Hoe langer de stinger, hoe hoger de temperatuur in de uitlaat.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved