Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Waarom loopt mijn Polini niet over de 100?' (ID 7006).
De reply is geschreven door Joost (UserID 6) op 14-1-03?10:34.

Geen probleem, er zijn maar heel weinig die harder gaan dan 100 met 70cc. Ik dacht eerst ook dat iedereen hier wel harder ging maar dat valt vies tegen. Ik haal met me malossie/ 20mm/ st.snel op me MT ook net de 90. Maar volgens mij was dat wel het snelst van alle (oude) 70'tigs op beide BM's.

Je kan heel best over de 100 met polini, alleen dan moet je wel wat meer gaan verbouwen.

* Haal een echte snelle uitlaat (proma zou verboden moeten worden).

* Koop goede carb, dus geen mikuni 20mm. 18 mm keihin is leuk tot 10.000, daarna min 22+ halen. Werk het spruitstuk bij zodat alles goed op elkaar aansluit.

* Haal een goed lucht filter en een goed membraam (niet te groot, adig 4 kleper met dunne kleppen ofzo). Orginele luchtbox werkt ook heel goed.

* De cilinder kop aanpassen, het mooist is om een orgi 50cc kop te herprofileren. Maar als dit te veel werk is kun je ook een 70cc kop bij werken. Als eerste moet je er voor zorgen dat je die koppaking kwijt raakt. Dus o-ring in je cilinder kop draaien (op-spannen via een mandrel met gas draad). Vervolgens ga je de compressie bepalen (zie faq). Deze moet uit eindelijk min 12:1 worden. Je moet je kop dus vlakken totdat je deze compressie verhouding haalt. Hou er wel reking mee dat er nog een squize van 0.7mm in de kop moet worden gemaakt na het afdraaien. het volume van de squize kan je zo berekenen, en dus ook wat je volumme moet zijn zonder de squize.
Als je de compressie verhouding goed hebt (waarschijnlijk iets van 14:1 ofzo), zorg je er voor dat je iemand vind die er voor je een squize in kan draaien. Dit is verekte tricky omdat je zelf een beitel moet maken met de zelfde bolling als je zuiger. Als je de squize er in hebt controleer je weer je compressie, die nu dus iets van 12:1 moet zijn (hoger is opzich geen probleem, maar tank dan wel min 98).

* Als de kop klaar hebt kun je beginnen met je cilinder. Aan de polini zou ik eerst niet veel gaan veranderen. Eerst kijken of er ergens afwerk foutje's zijn. Zo jha, met een slijptolletje weg slijpen en opschuren. Verder kijken of de spoel kanalen passen op je carter (kun je doen door een afdruk te maken met ollie). Indien het carter groter is als de kanalen op de cilinder, aanpassen. Er mogen geen rare sprongen voorkomen tussen carter en cilinder. Als het carter te klein dan moet het carter worden aangepast. Vervolgens doe je het zelfde voor je pakkingen. Teven alleen de bovenste zuigerveer monteren.

* Reviceer je blok en laat direct een zilver big-end lager in je kruk-as persen. En regel een close-ratio 6-bak.

* Zorg voor, of een binnenrotor, of een verlicht vliegwiel. Een beter cdi voorkomt idd dat je een dipie hebt voor je PB maar dat is niet persee noodzakelijk als je cilinder niet hebt verandert.

* Zorg er voor dat je een goede ketting hebt, nieuwe tandwielen, rechte wielen en goede maar niet te brede banden. Als je ketting over je frame loopt (indien opgehoogt) moet je daar een ketting geleider voor maken.

* Zorg er voor dat je nergens lekkage hebt, of valse lucht. Dus silecone pakking op de nieuwe papiere pakking smeren. Vervangen van o-ring in de carburatuer enzovoort.

* En als laatste, afstellen. Eerst je ontsteking afstellen en vervolgens veel tijd steken in de afstelling van de carburateur.

En als je dit alles gedaan hebt, dan ga je zeker over de 100. Et gaat er om dat alles gewoon goed is.

suc6




Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved