Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'Bromfietssnelheden - legaal?' (ID 40825).
De reply is geschreven door Nouwk (UserID 12620) op 20-1-2007 13:03.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: basbaz
Oke, wel wat overdreven natuurlijk, maar toch, hier komen mijn vragen
Voor zover ik weet is de maximum snelheid van brommers 45 km/h. Ik heb geprobeerd dit bevestigd te zien op rdw.nl maar dat is nog niet zo simpel. Op marktplaats.nl heb ik niet één brommer gevonden die 45 km/h ging. De meeste gingen zo 60/70 met hier en daar een uitschieter van 90/100. Ik heb geen zin om bekeurd te worden, en zoek dus gewoon een brommer die legaal is. Ik weet intussen dat het niet heel moeilijk is om een brommer ‘af te voeren’ naar 45 km/h, maar toch vroeg ik me wat dingen af.
1. Volgens mij ben je niet meer verzekerd als je brommer opgevoerd is, ofwel als je brommer sneller gaat dan 45 km/h(?). Rijden de meeste mensen dus gewoon rond met de wetenschap dat als ze iemand ongezien invalide rijden dat ze de rest van hun leven geld mogen afstaan?
2. Er staan een paar brommers op marktplaats.nl die 60 km/h gaan, maar wel een kenteken hebben. Ik weet niet precies hoe het ging met een kenteken aanvragen voor, 1 oktober 2006 ofzo?, maar nu moet je volgens mij een keuring doen van minimaal €100,-. Hij moet goedgekeurd worden voordat je een kenteken krijgt lijkt mij, wordt hij dan gewoon goedgekeurd als hij harder dan 45 km/h gaat, of zijn die brommers eerst gekeurd en daarna opgevoerd?
3. Stel je koopt die brommer die 60 gaat maar wel een kenteken heeft en je voert hem dan weer af naar 45, is hij dan gewoon weer legaal?
Dat was het voorlopig wel geloof ik, alvast bedankt ^^
Oké komtie
1) Nee, als je meer dan 49,9! cc hebt óf je harder loopt dan de maximumsnelheid, ben je inderdaad officieel niet meer verzekerd. Vaak is het echter zo dat als je niet al te gek hard rijd of bij bijv. een ongeluk hebt gereden, alles wel vergoed wordt.
2) Dat klopt, als je nu een brommer op kenteken wil hebben, moet je naar zo'n keuring. Zo'n keuring is echter veel uitgebreider dan schouwen, want álles (van verlichting tot noem maar iets) wordt nagekeken. Dit was bij een schouwing volgens mij veel minder, er liepen brommers wel harder maar ze werden gewoon goedgekeurd, volgens mij werd daar niet echt naar gekeken.
3) Ja, als je een brommer afvoert naar de maximumsnelheid, is hij gewoon weer legaal.
Overigens, mijn brommer is ook helemaal standaard, maar red net geen 55 met wind mee. Hij loopt dus standaard wel iets harder dan 45, maar daar wordt volgens mij geen probleem van gemaakt.
Dit bericht is gewijzigd door Nouwk op 20-1-2007 om 13:06 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved