Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'snortomos' (ID 40658).
De reply is geschreven door Lucrash (UserID 12968) op 8-1-2007 21:27.

Quote:
Waarom kort je de veren in, en wat is het effect?
De tomos koppeling is een trekveer koppeling. Door de centrifugale krachten op de segmenten, gaan de segmenten naar buiten, en komen zo in contact met je koppelingshuis. Hierdoor ga je rijden. De trekveer houdt de segmenten bij elkaar, en regelt dus de hoeveelheid toeren die de motor draait voordat de koppeling aangrijpt. Hoe meer toeren, hoe harder je optrekt. Helaas is het zo, hoe meer toeren voordat de koppeling aangrijpt, hoe harder de koppeling slijt. Hier moet dus altijd een compromis tussen gevonden worden.
De 1e koppelingsveer bepaald met welk toerental je wegrijd in de eerste versnelling. De 2e veer bepaald op welk toerntal je schakeld naar de 2e versnelling.
Je begint als je nog nooit een koppelingsveer hebt aangepast, met 1 cm van allebei de veren af te halen. Wil je echt meteen een race geval, en boeit die slijtage niet zo? Begin dan met 2 cm van elke veer af te halen.
Wil je nog harder optrekken in zen 1, of nog later schakelen? Ga dan steeds iets verder met stapjes van 1 cm.



volgens mij hek je toch alle informatie voor de hand gegeven hoor


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved