Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'inrijden' (ID 40569).
De reply is geschreven door MTX-speed (UserID 6030) op 2-1-2007 13:29.

Ik heb ook een 110-Malossi gereden. Ik heb er een uitzonderlijke km-stand mee gehaald. Ik heb namelijk 13000km gereden met de eerste zuiger. Die cilinder was nieuw toen ik hem kocht. Het blok waar hij op lag was net gereviseerd met een nieuwe krukas. Daarbij zat er een 24mm mikuni op met het originele luchtfilter. Om het af te maken een vroege ontstekingsgrondplaat en een 80-Proma.
Ik heb altijd evenveel gesmeerd. 1 op 25. Gewoon de goedkoopste 2-taktolie. In de kwaliteit zit namelijk helemaal niet zoveel verschil in. Het enige verschil is dat goedkope olieen je uitlaat gemakkelijker dicht laten slibben. Dit is zeer simpel op te lossen door af en toe eens goed gas te geven.
Hoe meer je smeert, hoe minder slijtage je hebt maar ook hoe minder vermogen. De vermogensvermindering door te weinig smeren is bijna niet merkbaar. Waarom zou je dus niet wat meer smeren?

Het nadeel van te weinig smeren tijdens het inrijden is dat je de kans op een warmloper of vastloper aanzienlijk vergroot. Loopt hij toch niet warm of loopt hij niet vast, dan heb je geluk gehad. Voor de rest heeft het geen nadelige gevolgen.

In een vorige post werd gezegt dat hoe minder je smeert, hoe sneller je brommer ingelopen is. Dit is inderdaad correct. Maar je creeert door te weinig smeren wel extra risico's. Aangezien de gevolgen hiervan weleens een flinke aanslag in je portemonnee kunnen lopen; gewoon wat meer smeren, die olie kost toch geen flikker.

1 op 25 is een hele mooie mengverhouding voor een 110-malossi. 1 op 50 is beduidend veel te schraal, ga je onder de 1 op 25 zitten dan zal hij gemakkelijker verzuipen, uitlaat kan gemakkelijker dicht gaan zitten en hij zal veel makkelijker gaan stotteren.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved