Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp 'Onsteking afstellen Yamaha dt' (ID 40202).
De reply is geschreven door Uncle BLAM (UserID 10001) op 20-12-2006 19:06.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: brammie
Wie weet hoe je de onsteking van Yamaha dt moet afstellen, ik krijg die contactpunten maar niet goed,, Bij voorbaad dank,,
er zijn twee mogelijkheden, bij de ene afstel mogelijkheid kun je de contactpunten verstellen,
bij de andere mogelijkheid kun je de contactpunten verstellen en de grondplaat ook draaien
als je de grondplaat kunt verdraaien kun je daarmee het moment dat de contactpunten open gaan afstellen,
kun je de grondplaat NIET verdraaien zul je door alleen de contactpunten te verstellen het moment van vonken moeten bepalen
het afstellen ...
zet de zuiger op het hoogste punt en draai de krukas/vliegwiel achetuit ( tegen de draairichting van de motor in ) tot de zuiger vanaf het bovenste punt twee millimeter naar beneden is gegaan, dit is het moment waarop de contactpunten de verbinding moeten verbreken ( meten met b.v. een schuifmaat of een schroevendraaier met merktekentjes die je in het bougiegat steekt )
let er wel op dat het verbreekmoment van de contactpunten NIET op het oog te zien is, dit kun je meten met een multimeter, heb je geen multimeter dan kun je dit ook meten met een lampje
meten met een lampje, sluit b.v. een batterij aan met de plus naar het lampje, van het lampje naar de ( losgekoppelde ) ontstekingsdraad die van de ontsteking naar de bobine gaat ( neem de kant die naar het blok gaat ) en sluit de min van de batterij aan op het metaal van het motorblok ( massa )
het lampje gaat zwak branden als de contactpunten contact maken omdat de stroom nu via de ontstekingsspoel weg lekt, als de contactpunten verbreken gaat het lampje feller branden en zo kun je het verbreek moment van de contactpunten meten
Succes
Dit bericht is gewijzigd door Uncle BLAM op 20-12-2006 om 19:19 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved