Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'zuigerveer' (ID 40404).
De reply is geschreven door MTX-speed (UserID 6030) op 19-12-2006 16:14.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Almer
Hmm.. 1 zuigerveer, je voordeel is dat je minder wrijving hebt, of dit opweegt tegen het compressieverlies denk ik niet! Verder: Als je die nieuwe veren derin hebt, laat em dan 3x 10 minuten met iets meer toeren als stationair lopen (wel afkoelen in tussentijd). Hier wordt je zuigerveer hard van en zal hij minder snel weer breken!
Ik heb dit verhaaltje weleens vaker gehoord, maar helaas klopt het niet.
Je hebt namelijk 2 begrippen: hardheid en (minder snel breken =) elasticiteit. Helaas gaan deze 2 begrippen niet zomaar samen in dit geval.
Je kunt de zuigerveer harder maken. Flink verwarmen en daarna snel tot zeer snel afkoelen in bijvoorbeeld water. Hierdoor wordt je zuigerveer keihard en breekt dan zeer gemakkelijk. Dit wil je niet bij een brommer. Voordeel is dat hij minder snel slijt.
Je kunt hem elastischer maken zodat hij juist niet zo snel breekt. Dit kan door hem flink te verwarmen en vervolgens heel langzaam af te laten koelen. Nadeel is dat de zuigerveer sneller slijt.
Vanuit de fabriek hebben de zuigerveren een warmtebehandeling gehad. Dezelfde als die je krijgt wanneer je normaal met een brommer rijdt (langzaam aan warmrijden, gassen, stilzetten en langzaamaan afkoelen). Kortom, de behandeling die in de quote verteld wordt zal vrijwel geen invloed hebben op de hardheid van de zuigerveren.
Gewoon even netjes inrijden die nieuwe zuigerveertjes. Houdt in: 100kmmetjes lekker rustig rijden. Niet warm laten lopen, is nergens voor nodig gewoon rustig wegrijden. Met koude motor niet te veel gas geven en niet teveel toeren laten maken, met warme motor niet totaal volgas. Voer de snelheid naarmate de 100km vordert van lievelee op en gassen maar!
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved