Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'zuigerveer' (ID 40404).
De reply is geschreven door MTX-speed (UserID 6030) op 19-12-2006 16:04.

Waarom 2 zuigerveren al het ook met 1 zou kunnen?

Er zijn ook zuigers die met 1 zuigerveer hun werk doen. Dit is dan de zogenaamde L-veer.
Bij een "normale zuiger" met 2 zuigerveren wordt er gebruik gemaakt van andere veren. De bovenste is meestal een taps toelopende veer en de onderste een evenwijdige. Deze veren kun je dan ook niet omdraaien. Doe je dat toch, dan vergroot je de kans op een warmloper of vastloper aanzienlijk.
Die 2e zuigerveer zit er niet voor niets op. Deze geef namelijk extra stabiliteit, warmteafvoer en afdichting aan de zuiger.
Laat je dus 1 zuigerveer weg, dan wordt er dus minder warmte afgevoerd, is je zuiger minder stabiel (en uit balans) en kan dus gemakkelijker gaan kantelen en krijg je dus te kampen met ietsje vermogensverlies.

Hoeveel kilometer kun je hiermee nog doorrijden? Geen idee, ligt eraan hoe de staat van die ene zuigerveer, cilinder en zuiger is.
Ik zou zeggen, test het uit en laat het weten. Ik ben benieuwd, buiten dat je zuiger en cilinder meer slijten en de kans op een warmloper of vastloper vergroot, zal het niet veel uitmaken. Ik heb zelf ook weleens een aantal weken doorgereden met een gebroken 2de zuigerveer. Liep nog perfect alleen tikte al een geruime tijd wat. Er kwam in totaal een stuk of 5 stukjes uit maar aan de rest was niets te zien.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved