Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Een warmloper??' (ID 6850).
De reply is geschreven door chriss (UserID 1031) op 3-1-03?17:35.
warmtegraad van bougie heeft te maken met de lenkte van de elektrode
hier wat ik over warmtegraad van bougie heb gelezen :
Quote:
Een bougie heeft twee primaire functies:
* Het ontsteken van het benzine/lucht mengsel
* De warmte van het verbrandingsproces afvoeren naar de cilinderkop
De bougie moet dus ook de warmte van de verbranding afvoeren naar de cilinderkop. Het verschil tussen een warme en een koude bougie is dat een koude bougie de warmte sneller af kan voeren dan een warme. Dit komt omdat de afstand van de isolatorneus tot het metalen gedeelte korter is dan bij een warme bougie. Je hebt dan ook verschillende gradaties van warm naar koud waarbij de bovengenoemde afstand dus steeds een beetje veranderd. Hieronder zie je een plaatje waarop je het verschil kunt zien tussen een warme en een koudere bougie.
De isolator tip is het heetste deel
van de bougie. Om vervuiling van de
tip te voorkomen moet de tip temp
tussen de 500 en 850?C blijven. We
noemen dit temperatuursgebied ook
wel de zelfreiningstemperatuur. Als
de tip temperatuur tip lager is dan
500?C, zal de omgeving rondom de
isolator niet heet genoeg zijn om kool
en andere vervuiling weg te branden.
Als de tip temperatuur hoger is dan
850?C zou het keramiek rondom de
elektrode kunnen scheuren en/of de
elektrode kunnen smelten wat kan
leiden tot ernstige motorschade. Een
juiste warmtegraad is dus best wel
belangrijk. Het verschil tussen ??n
warmtegraad en de volgende zal 70
tot 100?C van de verbrandingswarmte onttrekken.
Om er zeker van te zijn dat je mengsel bij volgas niet te arm is, zoek je een lang stuk weg op en rij je daar volgas voor ongeveer een minuut of drie. Na die drie minuten gooi je snel je gas dicht, zet je de motor met het contactslot uit en knijp je de koppeling in. Als de NSR tot stilstaand is gekomen draai je de bougie eruit en kijk je naar het beeld. Nu heb je een betere indicatie van het bougiebeeld bij vollast.
copyright? 2001 'Sander's Honda NSR site