Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'honda mb' (ID 40148).
De reply is geschreven door Fabio (UserID 10079) op 29-11-2006 11:00.

hmm, die heb ik er ook op gehad in het begin. Met deze cilinder heb ik veel problemen gehad. Niet iedereen zal het hier mee eens zijn, maarja, dat zijn mijn ervaringen. Ik heb er een vastloper mee gehad, toen laten honen en een vertex zuiger er in gedaan. Vanaf dat moment heb ik er zo'n 3000km zonder een enkel probleem er op zitten. Het is belangrijk er gewoon een goede zuiger in te doen en net iets te rijk af te stellen.

Maar kijk ook goed naar je blok en denk niet "o, dat hoeft niet vervangen te worden" kijk kritisch.

Begin bij de krukas:

- Speling big end?
- Smal end goed?
- krukaslagers goed? Als het blok open is kan je ze beter meteen vervangen.
- Daarna kijken naar de keerringen. Er mogen geen beschadigingen op zitten. En ze moeten ook goed recht er in zitten. Dit kan je misschien zien aan de krukas als je er een kleine opening ziet tussen de kruk en de keering.

Als dit in orde is, heb je mazzel

Dan is het een kwestie van een goede zuiger met nieuwe(!) veren in de cilinder stoppen. Hoeveel heeft de cilinder gelopen eigenlijk, heb je deze zelf nieuw gekocht of kwam hij bij de brommer? En een nieuwe bougie erin om makkelijk af te stellen.

Vervolgens kijken we naar de luchttoevoer. Haal je luchtfilter open. Ik heb zelf de luchtslangen ingevet tegen uitdroging en wat vloeibare pakking gebruikt om de aansluitingen goed dicht te maken. Dus waar de kromme luchtslang verbinding maakt met de ijzeren houders. Vervolgens een nieuwe filter er in gedaan, want mijn oude bestond uit een aantal kruimels. Als die van jou goed is, dan heb je dat niet nodig. Alleen er uit halen goed schoonmaken met een beetje warm water en dreft. Niet wringen! Maar gewoon in elkaar duwen en even drogen op een doekje (keukenrolpapier). Vervolgens smeer je m in de luchtfilterolie. Ik heb zelf zo'n bus olie van castrol, erg goed spul Ook de box van binnen goed schoon maken. De mijne was erg vet van binnen en alles bleef plakken. Als alles schoon is, dan alles terugplaatsen en de luchtfilter is in orde.

Dan kijken we naar de carb. Ik vind 82 sproeier een beetje aan de kleine kant, maar dat is mijn ervaring. Hij kan bij jou goed zijn. Maar je moet opnieuw afstellen want je hebt wat dingen verandert. Ik zou gewoon beginnen met sproeier 90 en als hij dan stottert ga je een maatje kleiner 89 of 88, wat er bestaat. Als je de cilinder er af hebt, maak dan ook de carb goed schoon en kijk goed naar de gasnaald of deze niet te ver versleten is. Sluit dan ook weer het aansluitrubber van de luchtfilter naar de carb aan. Let ook hier goed op of hij netjes aansluit. Als hij uitgedroogt is, vervangen.

Kijk ook alle electra na, dan bedoel ik de bobine, de ontsteking, cdi en bougiedop. Bij de bobine zorgen dat de contactjes schoon zijn(roestvrij), ook het frame roest- en verfvrij maken. De onsteking ook ff schoonmaken en kijken of er geen beschadigingen op zitten waardoor hij misschien onregelmatig stroom geeft. Zet ook de plaat op orginele stand. Dit was bij mij ook een probleem. Stekkertje van de cdi ook ff schonmaken en weer netjes aansluiten allemaal.

Dit moet je allemaal ff controleren. Ik hoor het wel van anderen als ik wat ben vergeten

Succes!

Edit: Oja, gebruik ook overal nieuwe pakkingen, gewoon om valse lucht te voorkomen. Ook bij de carb en membraan.


Dit bericht is gewijzigd door Fabio op 29-11-2006 om 11:55 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved