Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp 'Gelijkrichter honda MTX' (ID 40109).
De reply is geschreven door ploe (UserID 8178) op 28-11-2006 18:24.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MTX-SH-FoaL
[...]


Lijkt me zeer stug dat zoiets kan, stroom gaat maar 1 richting op, het kan niet eerst naar de accu gaan en daarna weer naar de spoelen. Dan zal je namelijk zoiest krijgen dat je spoelen stroom opwekken, en vervolgens naar zichzelf sturen en daarmee hunzelf als electromagneet maken. Lijkt me een heel apparte en onmogelijke gebeurtenis.

Eerder vervang je eerst je accu, als hij namelijk oud is kan hij inderdaad "leeglopen" als je hem op je brommer hebt aangesloten. Dat dit niet gebeurt als je hem ontkoppeld hebt is idd vreemd, hoewel er natuurlijk wel een lekstroom kan zijn in je brommer moet je dit tijdens het rijden niet merken aangezien de accu dan word bijgeladen.

Wat ik zou doen als ik jou was:




- Lekstroom meten om te kijken of die er is: multimeter op ampere zetten en tussen de rode draad en de + pool van je accu plaatsen als de brommer uitstaat. Zo kun je meteen heel veel factoren uit sluiten.

- Geen lekstroom? Dan kijken of je accu wel bijgeladen word. Ontkoppel de accu in zn geheel, plaats een multimeter in de Gelijkstroom Meet stand en koppel hem aan de draden die op je accu aangesloten zitten. Start nu de brommer. Als het goed is moet je een uitslag van 12/13V meten. Zo ja, dan is je accu kaduk. Koop een nieuwe. Zo nee, is je gelijkrichter kaduk, koop een nieuwe.

- Wel een lekstroom gemeten? Dan zijn er 2 dingen die aan de hand kunnen zijn. Je neutraal licht, je remlicht en je toeter werken direct op de accu. Controleer of 1 van deze 3 stroom vreet door ze af te koppelen (helemaal!) en weer de lekstroom te meten. Een 2de optie is dat je contactslot niet naar behoren functioneerd. De laatste optie zal dus zijn om deze te vervangen door een andere en nog eens de lekstroom te meten (beste is dat je even 1 leent, om onnodige kosten te besparen.)

Hopenlijk helpt dit wat.


zoals je wss weet is een gelijkrichter een diode en als deze stuk is kan er wel degelijk een stroom teruglopen naar de spoelen in je blok en niet zon beetje ook


pun1 had ik dus al beschreven

punt2 de accu laadspanning is 14 volt anders krijg je hem niet vol

punt3 kan ook je knipperlichtrelais zijn

als je dus een lekspanning meet kan je de draden van je spoelen even loskoppelen on te zien of het weg is als dit zo is is je spreg stuk

1e spoel (gele draad) wordt gebruikt voor je verlichting en is afgevlakt 12/6 v door de spreg maar is en blijft wisselspanning
2e spoel (witte draad) geeft ook een wisselspanning en wordt door de preg omgezet naar een 14 volt gelijkspanning om de accu te laden

Quote:

rood =accu
geel = uit ontsteking en is verlichting (afgevlakt op 12/6 volt wisselspanning
wit komt uit ontsteking naar spreg wordt gelijkgericht en afgevlakt naar 6/12 volt en komt als de rode draad uit je preg







Dit bericht is gewijzigd door ploe op 28-11-2006 om 18:28 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved