Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp 'Gelijkrichter honda MTX' (ID 40109).
De reply is geschreven door Shifty (UserID 10027) op 27-11-2006 20:04.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ploe
even een multimeter op ampere zetten en tussen de rode draad en de accu meten hoeveel stroom er weg lekt

het kan zijn dat de gelijkrichter in je spreg kaduk is en dat zo de stroom terugloopt naar je spoelen in je blok
maar dit heb ik nog nooit megemaakt

dus eerst even meten hoeveel de lekspanning is
de spoelen zijn best dik gewonden dus moeten aardig wat trekken


Lijkt me zeer stug dat zoiets kan, stroom gaat maar 1 richting op, het kan niet eerst naar de accu gaan en daarna weer naar de spoelen. Dan zal je namelijk zoiest krijgen dat je spoelen stroom opwekken, en vervolgens naar zichzelf sturen en daarmee hunzelf als electromagneet maken. Lijkt me een heel apparte en onmogelijke gebeurtenis.

Eerder vervang je eerst je accu, als hij namelijk oud is kan hij inderdaad "leeglopen" als je hem op je brommer hebt aangesloten. Dat dit niet gebeurt als je hem ontkoppeld hebt is idd vreemd, hoewel er natuurlijk wel een lekstroom kan zijn in je brommer moet je dit tijdens het rijden niet merken aangezien de accu dan word bijgeladen.

Wat ik zou doen als ik jou was:

- Lekstroom meten om te kijken of die er is: multimeter op ampere zetten en tussen de rode draad en de + pool van je accu plaatsen als de brommer uitstaat. Zo kun je meteen heel veel factoren uit sluiten.

- Geen lekstroom? Dan kijken of je accu wel bijgeladen word. Ontkoppel de accu in zn geheel, plaats een multimeter in de Gelijkstroom Meet stand en koppel hem aan de draden die op je accu aangesloten zitten. Start nu de brommer. Als het goed is moet je een uitslag van 12/13V meten. Zo ja, dan is je accu kaduk. Koop een nieuwe. Zo nee, is je gelijkrichter kaduk, koop een nieuwe.

- Wel een lekstroom gemeten? Dan zijn er 2 dingen die aan de hand kunnen zijn. Je neutraal licht, je remlicht en je toeter werken direct op de accu. Controleer of 1 van deze 3 stroom vreet door ze af te koppelen (helemaal!) en weer de lekstroom te meten. Een 2de optie is dat je contactslot niet naar behoren functioneerd. De laatste optie zal dus zijn om deze te vervangen door een andere en nog eens de lekstroom te meten (beste is dat je even 1 leent, om onnodige kosten te besparen.)

Hopenlijk helpt dit wat.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved