Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp '2takt cdi op 4takt' (ID 40077).
De reply is geschreven door Jozeff (UserID 1607) op 25-11-2006 20:37.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bereheer
de ontsteking vervroegt wel degelijk, met zulke hoge toerentallen is het lastig om een goede verbranding te krijgen, door de ontsteking vroeger te laten vonken heeft het vuur de tijd zich uit te breiden, en als de zuiger dan in het bdp is, is een volledige verbranding en dus het meeste kracht op de zuiger. (zo werkt het bij een auto ook)
en een viertakt vonk ALTIJD maar 1x om de twee rondes, bij autos hebben ze dit geregeld door een aparte as te pakken met een tandwielverhouding 2 op 1. Je zou denken dat het niet veel kwaad kan als hij iedere ronde vonkt, maar als hij dat zou doen zou hij de onverbrande deeltje in de uitlaatgassen gaan ontbranden, dit zou voor vlammen in de uitlaat gaan zorgen met verbranding van de uitlaatklep tot gevolg...
Er zijn zat 4taks die gewoon elke ronde vonken, en dat is helemaal geen probleem. En die "aparte as" van jou wordt ook wel nokkenas genoemd
Elke viertaktbrommer die de ontsteking op het vliegwiel heeft die vonkt elke ronde (1 cilinder)
En de rest idd wat ghansman zegt
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved