Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp '2takt cdi op 4takt' (ID 40077).
De reply is geschreven door the ghansman (UserID 7039) op 25-11-2006 18:49.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bereheer
de ontsteking vervroegt wel degelijk, met zulke hoge toerentallen is het lastig om een goede verbranding te krijgen, door de ontsteking vroeger te laten vonken heeft het vuur de tijd zich uit te breiden, en als de zuiger dan in het bdp is, is een volledige verbranding en dus het meeste kracht op de zuiger. (zo werkt het bij een auto ook)
en een viertakt vonk ALTIJD maar 1x om de twee rondes, bij autos hebben ze dit geregeld door een aparte as te pakken met een tandwielverhouding 2 op 1. Je zou denken dat het niet veel kwaad kan als hij iedere ronde vonkt, maar als hij dat zou doen zou hij de onverbrande deeltje in de uitlaatgassen gaan ontbranden, dit zou voor vlammen in de uitlaat gaan zorgen met verbranding van de uitlaatklep tot gevolg...
Maar hoe denk jij dan dat de cdi van 4takt kan zien of de zuiger op het bdp staat tijdens een uitlaat of een compressieslag? Er zit geen sensor op de nokkenas ofzo. De pickup van het vliegwiel geeft namelijk gewoon elke rondgang een signaal af.
En een auto heeft een verdelerkap die zorgt ervoor dat alleen de cilinder met compressieslag de vonk krijgt. Deze verdelerkap zit meestal direct bevestigd aan de nokkenas waardoor ie automatisch op een 2-1 verhouding staat t.o.v. de krukas. Een brommer heeft niet zo'n mechanische 2-1 overbenging dus als jouw verhaal klopt, moet het wel een electrische zijn. Maar hoe...
Dit bericht is gewijzigd door the ghansman op 25-11-2006 om 18:50 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved