Brommerforum.nl - Print: Reply
![](img/c/s.gif)
Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp '2takt cdi op 4takt' (ID 40077).
De reply is geschreven door the ghansman (UserID 7039) op 24-11-2006 18:46.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bereheer
beide ontstekingen vervroegen, zowel 2-takt als 4-takt, dat maakt niets uit. Da komt omdat je te maken hebt met massatraagheden van de mengsel-stromen in jouw cilinder.
Zowiezo mag een 4takt motor niet iedere keer vonken als de zuiger boven is, want er is altijd wat onverbrand mengsel dat naar buiten geperst wordt, als er dan nog een vonk bijkomt krijg je rare verbrandingen.
Het werkt dus gewoon niet
Het werkt dus wel! Niet optimaal maar toch...
En hoe denk je dan dat een 4takt cdi kan 'zien' wanneer er compressie of uitlaat slag is dan? Er zit namelijk gewoon een sensor tegen het vliegwiel die elke rondgang een signaal afgeeft. Knappe cdi die dan aan de hand van het signaal kan vertellen wanneer de vonk moet komen (compressie of uitlaat slag).
Het lijkt mij dat er bij de beide slagen een vonk wordt gegeven, alleen is er normaal gesproken tijdens een uitlaatslag niet genoeg mengsel om te ontbranden.
Ik heb namelijk wel eens bij een verkeerde afstelling, knallen in de uitlaat, dan wordt dit volgens mij gewoon ontstoken door de boegie. Hoe wil je anders die knallen verklaren bij een 4T?
Dit bericht is gewijzigd door the ghansman op 24-11-2006 om 18:48 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved