Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp '4t afstellen' (ID 40002).
De reply is geschreven door Mopar (UserID 11098) op 16-11-2006 17:46.

De klep speling is niet zozeer het probleem.
De klep timing is veel belangrijker voor een optimale verbrandig en gas reactie.

In principe is een 4takt nooit begrenst op de kleppen/klep timing, dit is veelste riskant om een 4t daarop te begrenzen.
Verbrande/kromme kleppen door een verkeerde afstelling heb je binnen no-time, dus een fabriekant zou zijn product daar nooit op begrenzen...

De klep speling tussen tuimelaar en klep moet wss 0.05mm zijn.
de cilinder op BDP van de compessie slag zetten, en daarna de tuimelaartjes af stellen op 0.05mm (wss 0.05mm dus, kijk dit dus wel na in de specificatie's voor je brommer! )

Als de klep speling kan beter te groot zijn dan te klein.
De kleine speling zorgt voor kromme kleppen of erger...
Te veel speling zorgt alleen voor wat meer herrie, en iets meer slijtage op de tuimelaartjes, maar dit is minimaal.
Liever te veel speling als te weinig, maar houd het maar gewoon op 0.05mm ( tenzij er anders vermeld is in de specificatie's )

Over het opvoeren of ontgrenzen..

De brommer is wss begrenst op de nokkenas of ontsteking, of beide.
En als het tegenzit misschien zelf ook nog wel op de uitlaat.

Als er nou ook een begrenzer zit in de uitlaat moet je die eruit halen voordat je meer toeren gaat maken, dan waar de uitlaat-begrenzer voor gemaakt is. Anders heb je kan dat je je uitlaat klep verbrand omdat hij zijn warmte niet kwijt kan.

Hij kan ook nog op de carb en luchtfilter begrenst zijn...

Ik zou zeggen, laat die maat van je maar eens ff lekker zelf uitzoeken waar hij begrenst is, voordat hij er sleutels en schroevendraaiers inzet..
Een 4takt is leuk om op te voeren, alleen doe het wel met verstand, en zoek dingen uit voordat je er aan begint.

geschikt meet-gereedschap is een must.




Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved