Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'lekker een vastnaaier' (ID 39948).
De reply is geschreven door GroesNap (UserID 2166) op 13-11-2006 18:57.

Nou stelletje idioten, netjes warmrijden maakt ALLES uit. Olie smeert pas als het een bepaalde temperatuur heeft bereikt. Lagers slijten het meest in de startperiode, dus de periode dat het motorblok op temperatuur begint te komen. Glijlagers, dus lagers zonder rollende delen (kogeltjes) erin, hebben als ze op temperatuur zijn en goed in de olie zitten zelfs géén slijtage. Neem nou grote turbinemotoren, welke ze in energiecentrale's etc. gebruiken. Deze hebben vaak grote glijlagers, welke door een apart systeem gesmeerd worden. Deze machines zijn vaak tientallen jaren continu in gebruik, en als ze dan eens stilstaan wordt de smering van het lager goed op druk en temperatuur gehouden. Als zo'n machine dan na 30 jaar wordt geriviseerd, vertonen de lagers zelfs niks geen slijtage! Gewoon gloedjenieuw. Oftewel, wat ik hier mee wil zeggen: Een apparaat zoals een motorblok heeft in koude toestand extreem veel slijtage als je het vergelijkt met hetzelfde motorblok in warme toestand. Netjes warmrijden is dus áltijd gewenst en je brommer gaat er gewoon echt twee of drie keer zolang van mee.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved